FF:FAVK011 Cinema of the Balkans I - Course Information
FAVK011 Cinema of the Balkans
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 2/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts - Timetable
- Sat 13:20–14:55 C34, Sat 13:20–16:35 C34
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, B-HS)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, B-OT) (2)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, M-HS)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, M-OT)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, N-HS)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, N-OT) (3)
- Course objectives (in Czech)
- Přednášku o kinematografiích jihovýchodní Evropy od počátku do zhroucení komunistických režimů zahájíme v Bulharsku; bude nás zajímat poetický film (Rangel Valčanov, Binka Željazkovová), filmy inspirované povídkami Nikolaje Chajtova a díla tzv. migračního cyklu (Christo Christov). V Rumunsku si povšimneme žánrového filmu (Sergiu Nicolaescu) a autorských osobností (Lucian Pintilie, Mircea Veroiu, Dan Piţa, Mircea Daneliuc). Z kinematografií bývalé Jugoslávie se zaměříme na tzv.novi film a černou vlnu (Aleksandar Petrović, Živojin Pavlović, Dušan Makavejev), na podoby partyzánského filmu (Purisa Djordjević, Veljko Bulajić) a na přínos pražské školy (Goran Paskaljević, Lordan Zafranović, Srdjan Karanović, Goran Marković, Rajko Grlić, Emir Kusturica). Zmíníme se také o albánské kinematografii za diktatury Envera Hodži. Filmy: Biče skoro propast sveta (Brzy bude konec světa, Aleksandar Petrović 1968), Bitka na Neretvi (Bitva na Neretvě, Veljko Bulajić 1969), Budjenje pacova (Probuzení krys, Zivojin Pavlović 1967), Bure baruta (Sud prachu, Goran Paskaljević 1999), Čovek nije tica (Člověk není pták, Dušan Makavejev 1965), Dom za vešanje (Dům k pověsení, Emir Kusturica 1987), Iacob (Jakob, Mircea Daneliuc 1987), Jutro (Jitro, Purisa Djordjević 1965), Kad budem mrtav i beo (Až budu mrtev, Zivojin Pavlović 1968), Ko to tamo peva (Kdo to tam zpívá, Slobodan Šijan 1980), Kozijat rog (Kozí roh, Metodi Andonov 1972), Lačenite obuvki na neznajnija vojin (Lakýrky neznámého vojína, Rangel Valčanov 1978), Ljubavni slučaj (Milostný příběh, Dusan Makavejev 1967), Mihai Viteazul (Poslední křížová výprava, Sergiu Nicolaescu 1971), Na malkija ostrov (Ostrov odsouzených, Rangel Valčanov 1958), Nuntă de piatră (Kamenná svatba, Dan Piţa, Mircea Veroiu 1972), Okupacija u 26 slika (Okupace v 26 obrazech, Lordan Zafranović 1978), Otac na službenom putu (Otec na sluzební cestě, Emir Kusturica 1984), Pad Italiji (Pád Itálie, Lordan Zafranović 1981), Pădurea spânzuraţilor (Reflektor smrti, Liviu Ciulei 1964), Podne (Poledne, Purisa Djordjević 1966), Posledno ljato (Poslední léto, Christo Christov 1973), Privrzanijat balon (Připoutaný balón, Binka Zeljazkovová 1966), Rani radovi (Raná díla, Zelimir Zilnik 1969), Reconstituirea (Rekonstrukce, Lucian Pintilie 1969), San (Sen, Puriša Djordjević 1966), Sjećaš li se Doli Bel (Vzpomínás na Dolly Bell?, Emir Kusturica 1981), Skupljači perja (Nákupčí peří, Aleksandar Petrović 1966), Slanceto i sjankata (Slunce a stín, Rangel Valčanov 1961), Tri (Tři, Aleksandar Petrović 1965), W. R. misterija organizma (W. R. mystéria organismu, Dušan Makavejev 1971), Život je lep (Zivot je krásný, Boro Drašković 1985).
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do problematiky balkánských kinematografií. 2. Počátky bulharské kinematografie, poetický realismus, šedesátá léta. 3. Migrační cyklus, velkofilmy ke 1300. výročí bulharského státu. 4. Počátky rumunské kinematografie, šedesátá léta, žánrový film. 5. "Povodňová" generace 70. let. 6. Počátky a specifika filmového průmyslu v Jugoslávii, partyzánská tematika. 7. Jak se "novi film" změnil v "černou vlnu". 8. Sedmdesátá léta, pražská škola. 9. Kinematografie v Albánii.
- Literature
- Caliman, Calin. Istoria filmului romanesc 1897 – 2000. Bucuresti: Editura fundatiei culturale romane, 2000. 520 s. ISBN 973-577-269-8.
- Škrabalo, Ivo. Izmedju publike i države. Povijest hrvatske kinematografije 1896-1980. Zagreb: Znanje, 1984.
- BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Smrt fašizmu, sloboda narodu! (Death to Fascism, Freedom to the People!). Cinepur. Praha: FAMU a Sdružení přátel Cinepuru, 2006, vol. 14, No 48, p. 18-21. ISSN 1213-516X. info
- The cinema of the Balkans. Edited by Dina Jordanova. 1st pub. London: Wallflower, 2006, xvi, 291. ISBN 1904764819. info
- JORDANOVA, Dina. Emir Kusturica. 1st pub. London: BFI Publishing, 2002, 198 s. ISBN 0851708986. info
- BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Kinematografie zemí bývalé Jugoslávie po roce 1991 (The ex-Yugoslav cinema after 1989). In ex-Jugoslávský film. Uherské Hradiště: Asociace českých filmových klubů, 2001, p. 23-30. info
- BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Ničili jsme symboly jejich ironickou interpretací (We were destroying symbols by interpreting them in an ironic way). Film a doba. Praha: Sdružení přátel odborného filmového t., 2001, XLVII, No 3, p. 163-165. ISSN 0015-1068. info
- GOCIĆ, Goran. Notes from the underground : the cinema of Emir Kusturica. 1st pub. London: Wallflower Press, 2001, 196 s. ISBN 1903364167. info
- BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Stav věcí (Profil rumunské kinematografie). Film a doba. Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisk, 1998, vol. 44, No 3, p. 124-130. ISSN 0015-1068. info
- Five filmmakers : Tarkovsky, Forman, Polanski, Szabó, Makavejev. Edited by Daniel J. Goulding. Bloomington: Indiana University Press, 1994, xi, 289. ISBN 0253208254. info
- Assessment methods (in Czech)
- Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: filmografie 24 filmů k diskusi.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/FAVK011