IM056 Language of Audiovisual Work of Art A

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Rodrigo Morales (lecturer)
Jiří Vanýsek (lecturer), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Timetable
Tue 17:30–19:05 JAMU
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cíle: § charakterizovat výrazové prostředky strukturovaného audiovizuálního díla § popsat vzájemné vlivy, vztahy a jedinečnosti jednotlivých formátů § vysvětlit charakteristické vývojové etapy a trendy § vysvětlit vznik filmové řeči, postupné vytváření jejích pravidel, včetně dobových změn a možnosti překračování § vysvětlit koncepce tvorby jednotlivých záběrů § vysvětlit pravidla střihové skladby § vysvětlit pravidla natáčení a užívání zvuku a hudby § vysvětlit užívání filmové řeči v jednotlivých žánrech Předpoklady: § základní znalosti historie filmu a zájem či zkušenosti s natáčením a analýzou filmů Obsah předmětu: § Co je filmová řeč – její vznik a vývoj, historie, fyziologie lidského vnímání, srovnání s psaným a mluveným jazykem § Natáčení jako „lov“ záběrů § Koncepce záběru § Základy kameramanské práce § Filmová osa a hlavní směr § Základy střihové skladby – filmový čas a reálný čas, skladebné natáčení, záběr jako podnět ve formě otázek a odpovědí, problém návaznosti kompozice a světla, dramaturgická skladba § Sekvence – neviditelnost střihu, tempo § Film jako syntetické umění (literatura, výtvarné umění, herectví, hudba) § Tři fáze – literární scénář (syntetická) technický scénář + natáčení (analytická) dokončovací práce (syntetická) § Základy triků § Použití zvuku § Použití hudby § Filmová řeč před 2. světovou válkou (s ukázkami našich a svět. tvůrců) § Filmová řeč neorealismu, nových vln a skupiny Dogma § Filmová řeč dokumentu. Střihová skladba dokumentu § Filmová řeč a střihová skladba v hudebních pořadech, v TV zpravodajství, sportovních přenosech, videoklipech, v reklamě § Technické prostředky pro snímání obrazu, zvuku § Pohyb a obraz jako základ audiovize § Pohyb a okamžik privilegovaného vnímání a bezděčného vnímaní § Kompozice v audiovizi § Obraz jako uzavřený celek a obraz jako otevřený strukturovaný systém § Specifika audiovizuálního jazyka u různých médií § Teorie jazyka audiovize a pohybu § Druhy pohyblivého obrazu v audiovizi § Světlo jako umělecký prvek § Obraz a psychologie § Obraz a akčnost
Syllabus (in Czech)
  • Doporučená literatura: Plažewski, Jerzy: Filmová řeč Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie Ejzneštejn, Sergej: Paměti Chaplin, Charles: Můj životopis Truffaut, Francois: Rozhovory s Hitchcockem Bergman, Ingmar: Laterna magika Wajda, Andrzej:Moje filmy Jasný, Vojtěch: Život a film Vávra, Otakar: Zamyšlení režiséra Tarkovskij, Andrej: Deník 1970 – 1986 Solmi, Angelo: Federico Fellini Buňuel, Luis: Až do posledního dechu
Assessment methods (in Czech)
Vyučovací metody: § přednáška spojená s projekcí audiovizuálních děl a následnou analýzou Metody hodnocení: § zkouška Termín výuky: § úterý: 18.00 – 19.30 hod., DIFA JAMU, posluchárna č. 104 § začátek výuky: ZS – 8. 10. 2007; LS – 18. 2. 2008 Kapacita: § 80 studentů
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/IM056