FF:PH2111 Metodologie vědy - Informace o předmětu
PH2111 Metodologie vědy
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ivana Holzbachová, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová - Rozvrh
- St 10:00–11:35 C41
- Předpoklady
- PH_SoZ Souborná zkouška || PROGRAM(N-PH) || PROGRAM(N-HS) || PROGRAM(N-SS)
Znalost dějin filozofie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Filozofie (program FF, M-HS)
- Filozofie (program FF, M-PH)
- Filozofie (program FF, N-HS)
- Filozofie (program FF, N-PH) (2)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Zkoumání pojetí vědeckého poznání jak v dějinách dilozofie, tak v současnosti. Kromě stručného přehledu názorů filozofů na zkoumanou problematiku v období od antiky po 19. st. se budeme podrobněji zabývat názory na vědu zejména ve st. 20., a to zejména tzv. historické školy filozofie vědy. Vedle toho budou předmětem výuky vybrané problémy vědeckého přístupu ke skutečnosti se zvláštním ohledem na vztah mezi přírodními a společenskými vědami. Studenti budou mít možnost podrobněji referovat o literatuře k předmětu. Hlavním cílem kursu je porozumět vývoji chápání vědy od antiky k dnešku a její současné roli ve společnosti.
- Osnova
- 1. Vznik filozofie vědy, definice vědy
- 2. Pojetí vědy v antice
- 3. Pojetí vědy ve středověku; počátky kritiky Aristotelova modelu
- 4. Věda v renesanci
- 5. Novověké pojetí vědy: Descartes, Newton
- 6. Pozitivistické pojetí vědy
- 7. Iracionalismus, krize důvěry ve vědu a novopozitivistická reakce na ni
- 8. K. R. Popper
- 9. Historická škola vývoje vědy
- 10. Spor o status společenských věd
- 11. Společnost, věda a technika
- 12. Teorie, fakt, redukcionismus
- 13. Moderní relativizace pojmu teorie: filozofie a věda
- 14. Psychologie, sociologie a etika vědy
- Literatura
- Fajkus, B.: Současná filozofie a metodologie vědy. Praha 1997
- Feyerabend, Paul K.: Rozprava proti metodě. Praha 2002. ss. 27-78
- Floss, P.: Proměny vědění. Praha 1977
- HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
- POPPER, Karl Raimund. Bída historicismu. 1. vyd. Praha: ISE, 1994, 130 s. ISBN 80-85241-75-7. info
- KUHN, Thomas S. Štruktúra vedeckých revolúcií. Translated by Ľubica Valentová. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1982, 285 s. info
- Metody hodnocení
- Kurs bude probíhat ve formě přednášky, v jeho průběhu však budou i studenti referovat o literatuře k vybraným problémům tématu.
Kurs bude zakončen kolokviem ve formě ústní zkoušky.
Minimum ke zkoušce:
Vznik a charakteristika filosofie vědy
Pozitivistické pojetí vědy
Popper a kritika pozitivismu
Vědecká revoluce u T. S. Kuhna a P. Feyerabenda
Vztah mezi vědou a společností - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/PH2111