FF:PSA_SZZ SZZ magisterská - Informace o předmětu
PSA_SZZ Státní závěrečná zkouška magisterská
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ
Podmínkou přístupu k SZZ je odevzdání magisterské diplomové práce, odevzdání případové studie a získání příslušného počtu kreditů - tj. během 2. cyklu student musí získat min. celkem 120 kreditů (z toho 110 kreditů A a 10 kreditů B). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Státní závěrečná zkouška magisterská sestává z obhajoby magisterské diplomové práce a z ústní části.
Ústní část státní závěrečné zkoušky magisterské student vykonáná z předmětu "psychologie", zahrnujícího tyto psychologické disciplíny:
obecné psychologické obory (obecná psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie) a metodologie psychologie
psychodiagnostika
poradenská psychologie (alternativně)
klinická psychologie (alternativně)
psychologie organizace a řízení (alternativně)
Součástí ústní části SZZ je i rozprava nad případovou studií. - Osnova
- Obecné psychologické vědy a metodologie
- A 1. Adaptace jako psychologický pojem: senzorická, emocionální, kognitivní, sociální adaptace A 1. Adaptace jako psychologický pojem: senzorická, emocionální, kognitivní, sociální adaptace A 1. Adaptace jako psychologický pojem: senzorická, emocionální, kognitivní, sociální adaptace
- A 2. Mozek a lidská psychika: empirická data, klasifikace pojetí. Různá pojetí tzv. psychofyzického (resp. psychofyziologického) problému. Vědomí, nevědomí, prožívání, chování, činnost, jednání.
- A 3. Různá pojetí kognitivní psychologie v USA a v Evropě: východiska zkoumání, interdisciplinární spolupráce. Umělá inteligence.
- A 4. Psychofyzika: zaměření, nejdůležitější výsledky. Weberův a Fechnerův zákon: význam v historii psychologie, pokus o kritické zhodnocení. Osobní časová rovnice. Zkoumání reakčního času.
- A 5. Rozlišení čití a vnímání. Gestalt: tvarové faktory. Interpretace tzv. zrakových klamů. Synestézie. Negativní paobrazy. Purkyňův fenomen. Pojetí cyklu vnímání: schéma, aplikace. Specifika auditivního vnímání.
- A 6. Interindividuální rozdíly ve vnímání. Interfunkční zkoumání vnímání. Stroopův fenomen. Percepční obrana. Pozornost: charakteristika, metody zkoumání, starší a moderní teorie pozornosti Selektivní pozornost v optickém a auditivním vnímání.
- A 7. Představy: statická a dynamická struktura, poznávací funkce. Eidetická představivost. Práce brněnské školy o aktuální genezi představy.
- A 8. Pojem reprezentace a mentální reprezentace. Formy mentální reprezentace.
- A 9. Myšlení: tvoření pojmů, vztah řeči a myšlení. Pojem-soud-úsudek.
- A 10. Hierarchická struktura pojmů. Model struktury intelektu. Intuice. Produktivní a reproduktivní myšlení. Typy problémů a jejich řešení. Novější teorie myšlení. Předpoklady svobody myšlení.
- B 1. Paměť a její úloha v procesu poznávání; popište vztahy mezi paměťovým procesem a ostatními poznávacími procesy. Vztah paměti a učení. Interakce osobnostních charakteristik v paměťových procesech.
- B 2. Neuropsychologické základy paměti a učení. Podmínky a podstata ultrakrátkodobého a krátkodobého zapamatování. Podmínky a podstata dlouhodobého zapamatování. Neuropsychologické aspekty procesu zapomínání.
- B 3. Fáze paměťového procesu.
- B 4. Uveďte kriteria členění paměti a stručně je charakterizujte.
- B 5. Objasněte podstatu epizodické a sémantické paměti .
- B 6. V kontextu sémantické paměti vysvětlete jevy kategorizace, inference, reprezentace.
- B 7. Jaké jsou příčiny zapomínání? Zaměřte se zejména na teorii rozpadu paměťové stopy, teorii interference a teorii tzv. úmyslného zapomínání.
- B 8. Modely paměti.
- B 9. Obecné zákonitosti učení. Teorie učení. Úloha učení v regulačních a autoregulačních procesech. Učení jako součást a předpoklad aktivního tvořivého života.
- B 10. Hlavní druhy učení na subhumánní rovině a na humánní rovině. Pokus o srovnání.
- C 1. Představivost a fantazie: jejich úloha v kognitivních procesech.
- C 2. Tvořivost a kreativita: pojetí, interdisciplinární zkoumání.
- C 3. Princip divergentního myšlení. Argumenty laterálního myšlení
- C 4. Metody měření tvořivosti.
- C 5. Strategie rozhodování. Situace, kdy jde použít algoritmizovatelného rozhodování a rozhodování za neurčitosti.
- C 6. Klasický přístup k rozhodování.
- C 7. Nové přístupy k rozhodování.
- C 8. Pravděpodobnostní funkcionalismus: základní východiska, odlišnost od klasického pojetí psychologie.
- C 9. Teorie sociálního usuzování: podstata a oblast užití.
- C 10. Adapta4n9 funkce pszchiky
- D 1. Charakteristika prožívání. Klasifikace emocí a citů.
- D 2. Metody zkoumání emocí a citů, psychofyziologické indikátory emocí, přístrojové metody.
- D 3. Klasické a moderní teorie emocí: pokus o srovnání. Autoregulační funkce emocí a citů.
- D 4. Motivace: základní pojmy, principy, definice. Pět teorií motivace podle vlastního výběru.
- D 5. Klasifikace motivů v různých psychologických systémech.
- D 6. Výkonová motivace. Zkoumání aspirační úrovně. Efekt Zeigarnikové. Metody měření výkonové motivace. Flow - fenomén.
- D 7. Prožívání a řešení frustračních situací. Intrapsychický konflikt. Charakteristika, příklady, modely.
- D 8. Interakce emocí a poznávacích procesů.
- D 9. Charakteristika volních procesů. Vlastnosti vůle.
- D 10. Vztah volních a poznávacích procesů. Činitel "úsilí" v atribuční teorii.
- E 1 Fyzická a psychická realitaPojem integrace, důležité integrační pojmy, interakční paradigma v psychologii.
- E 2 Paradigmata hlavních psychologických systémů: asocianismus, psychofyzika, strukturalismus, funkcionalismus, psychoanalýza, analytická psychologie, logoteorie, ženevská škola, behaviorismus, celostní psychologie, humanistická psychologie. Paradigma nomotetického a idiografického pojetí. Ekologické paradigma v psychologii.
- E3 Významní reprezentanti jednotlivých psychologických směrů a jejich myšlenky. Masarykovy psychologické názory.
- E4 Tradice brněnské psychologické školy.
- E5 Integrativní funkce světového názoru.
- E6 Základní faktory utváření osobnosti a psychického vývoje. Životní dráha člověka jako psychologický problém.
- E7 Kognitivní obrat v psychologii: zdroje, autoři, důsledky. Mentální reprezentace.
- E8 Polarita vědomí-nevědomí, chování-prožívání.
- E9 Psychofyzický (psychofyziologický) problém, klasická a moderní pojetí
- E10 Adaptace jako psychologická kategorie.
- E11 Integrativní pojetí funkce vědomí.Fyzická a psychická realita.
- E 12 Chování a jednání. Vytah prostředí, jeho pszchické reprezentace a aktivity.
- Poslední úprava doc. M. Tyrlík 28.5.2007
- Metodologie
- 1. Problematika vědeckého poznání. Cesty poznání. Common sense jako východisko poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Teorie a empirie. Zkušenost a poznání. Vymezení vědy předmětem zkoumání, metodou, jazykem, sumou dat a faktů, teorií a modelů a lidí kolem vědy. Klasifikační, explikační, predikční, verifikační a rozhodovací funkce vědeckého poznání.
- 2. Kauzalita a finalita. Nepravá kauzalita - kondicionalita, koincidence jevů. Uzavřený a otevřený systém. Lidský jedinec jako dynamický systém a možnosti kauzální interpretace vztahů mezi psychickými jevy.
- 3. Co je metodologie. Pojmy metoda, metodika, technika. Základní metody v psychologii - pozorování rozhovor, experiment, analýza produktů. Exterospekce a introspekce. Objektivní a subjektivní ve vědeckém poznání. Pozitivistické fenomenologické propozici v metodologii. Hermeneutika. Povaha dat a faktů. Nomothetické a idiografické paradigma v psychologii.
- 4. Logika vědeckého poznání. Indukce, dedukce a abdukce. Dvouhodnotová a vícehodnotová logika. Výroky o množinách. Množinové operace. Třídění. Relace. Jazyk vědy. Termín a pojem. Utváření pojmů. Konstrukt. Sémantika. Definice a jejich typy.
- 5. Předmět a objekt výzkumu. Psychické jevy. Předmět výzkumu v blízkých vědách - sociologii, antropologii, politologii, lingvistice atd.
- 6. Problém. Poznané a nepoznané. Problém jako znalost o neznámém. Problém jako otázka. Úloha otázky ve vědě. Otázky typu "zda", "který", "proč".
- 7. Teorie jako řešení vědeckého problému. Struktura vědeckých teorii. Axiom a teorém. Axiomatická, hypotetická a empirická vrstva teorií. Ověřování teorií. Hypotézy.
- 8. Kvantifikace a měření v psychologii. Typy škál. Operacionální definování. Proměnné a invarianty. Typy proměnných ve výzkumu. Výzkumné a intervenující proměnné. Kontrola proměnných ve výzkumu. Validita měření a reliabilita. Typy validity. Zjišťování a zvyšování reliability.
- 9. Kvalitativní přístup ve výzkumu. Kvalita a kvantita. Deskriptivní, klasifikační a explikační funkce kvalitativního přístupu. Etnografická metoda v psychologii
- 10. Výzkumný soubor. Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Náhodný a systematický výběr. Výzkumné projekty se dvěma a více skupinami. Velikost výběrového souboru.
- 11. Interní a externí validita výzkumu. Ekologická validita. Zajištění validity.
- 12. Typy výzkumů z hlediska výzkumné strategie. Výzkumy experimentálního a korelativního typy. Prospektivní a retrospektivní výzkumy. Experiment, kvazi-experiment a ex-post facto výzkum. Vývojové výzkumné projekty. Průřezový a longitudinální výzkum. Zrychlený longitudinální výzkum.
- 13. Projektování výzkumu. Ideový a technický plán. Zpráva o výzkumu.
- 14. Pozorování jako základní výzkumná metoda. Strukturovanost pozorování. Selekce a třídění pozorovaných jevů. Posuzovací škály. Techniky pozorování. Zúčastněné pozorování.
- 15. Rozhovor a dotazník. Struktura rozhovoru. Typy rozhovoru - individuální, skupinový, focus group. Výzkumný, diagnostický, terapeutický, motivační fce. Rozhovoru. Dialog. Technika přípravy a vedení rozhovoru. Téma - otázky. Otevřené a uzavřené otázky. Analýza záznamu interview. Typy dotazníků. Validita a reliabilita. Psychometrický paradox. Výzkumné a diagnostické užití dotazníků.
- 16. Experimentální metoda. Rozdíl v požadavcích na experiment v psychologii vs. Přírodní vědy. Funkce experimentu v rozvoji vědění. Výzkumy experimentálního typu - kvazi- experiment, pre-post test. Laboratorní a terénní experiment. Přirozený e. Plány exp. výzkumu.
- 17. Analýza produktů činnosti. Formální a obsahová analýza. Kritéria třídění a kategorie. Požadavky na sestavení systémů kategorií.
- 18. Výzkum kognitivního a emočního obsahu. Psycho-sémantické metody. Vztah jazyka a myšlení. Vztah jazyka a zkušenosti. Funkce jazyka v poznání. Zkoumání pojmu a významu. Konotativní a denotativní složka významu. Sémantický diferenciál. Analýza asociačních struktur mysli. Projektivní metody.
- 19. Zpracování výsledků - Kvalitativní a statistická analýza. Deskriptivní a induktivní statistika. Parametrická a neparametrická statistika.
- Poslední úprava doc. M. Tyrlík 28.5.2007
- Psychodiagnostika
- Teorie psychodiagnostiky - okruhy:
- 1. Měření v psychologii, metodologické problémy
- 2. Psychometrický a klinický přístup
- 3. Charakteristiky psychometrických metod, standardy
- 4. Konstrukce psychodiagnostických metod
- 5. Metody a postupy analýzy položek
- 6. Osobní chyby - objektivita a standardizace
- 7. Náhodné chyby - reliabilita a její typy
- 8. Konstantní chyby - typy validity
- 9. Chyby interpretace - normalizace, normativní, ipsativní a interaktivní skóry
- 10. Nové postupy v psychometrice - teorie odpovídání na položku
- Literatura:
- American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2001): Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Testcentrum, Praha.
- Břicháček, V. (1978): Úvod do psychologického škálování. Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p., Bratislava.
- Gould, S. J. (1998): Jak neměřit člověka. Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Nakladatelství Lidové noviny, Praha.
- Hunt, M. (2000): Dějiny psychologie. Portál, Praha.
- Urbánek, T.: Základy psychometriky. FF MU, Brno 2002.
- Psychodiagnostika dospělých - okruhy:
- 1. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza) a psychofyziologické metody.
- 2. Výkonové metody - principy, přehled. Testy jednotlivých psychických funkcí (paměti, pozornosti, kreativity aj.).
- 3. Testy parciálních a kombinovaných schopností (např. testy technických, uměleckých, verbálních, matematických schopností). Testy vědomostí.
- 4. Testy inteligence (jednodimenzionální, komplexní).
- 5. Testy organicity.
- 6. Metody diagnostikování osobnosti (princip, přehled).
- 7. Dotazníkové metody - unidimenzionální dotazníky.
- 8. Multidimenzionální dotazníky.
- 9. Projektivní metody. Princip, přehled. Projektivní metody výběru.
- 10. Verbální projektivní metody.
- 11. Grafické projektivní metody.
- 12. Objektivní testy osobnosti.
- 13. Objektivní a subjektivní posuzovací stupnice.
- 14. Nové trendy v psychodiagnostice a směry jejího vývoje.
- Literatura:
- Svoboda, M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých. Portál: Praha.
- Kondáš, O. a kol. (1992). Psychodiagnostika dospelých. OSVETA: Martin.
- Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik. Psychodiagnostické a didaktické testy: Bratislava.
- Stančák, A. (1996). Klinická psychodiagnostika dospelých.. Psychoprof: Nové Zámky.
- Svoboda, M. (1992). Metody psychologické diagnostiky dospělých. CAPA: Praha.
- Šípek, J. (1996). Projekce a projektivní metody v psychodiagnostice. Propsy: Praha.
- Psychodiagnostika dětí a dospívajících - okruhy:
- 1. zvláštnosti dětské psychodiagnostiky
- 2. klinické metody /pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů/
- 3. vývojové škály /zvláštnosti dg. dětí útlého věku, přehled, interpretace výsledků, současné trendy/
- 4. inteligenční testy a soubory / komplexní, jednodimenzionální/
- 5. testy speciálních schopností, znalostí a dovedností - přehled, principy
- 6. testy jednotlivých psychických funkcí /percepční testy, pozornost, paměť aj./
- 7. hodnocení motoriky, laterality a řeči
- 8. dg. školních schopností a dovedností, sociálních dovedností a obecné informovanosti
- 9. neuropsychologické soubory a metody
- 10. projektivní metody - princip, přehled, projektivní metody dle výběru
- 11. kresebné techniky /jako odhad úrovně rozumových schopností, senzomotorických dovedností, kreativity/
- 12. dotazníky /jednodimenzionální, vícedimenzionální, pro rodiče a vychovatele/
- 13. objektivní testy osobnosti
- 14. posuzovací škály
- Literatura:
- Koluchová, J., Morávek, S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Učební text UP Olomouc 1991.
- Říčan,P., Krejčířová,M. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada, Praha 1995.
- Říčan, P., Vágnerová,M. a kol.: Dětská klinická psychologie. Avicenum, Praha 1991.
- Stančák, A.: Klinická psychodiagnostika. Psychoprof, Nové Zámky 1996.
- Svoboda,M.(ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001.
- Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Avicenum, Praha 1980.
- Poslední úprava: 01/05/2007; prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc.
- Poradenská psychologie
- ČÁST I 1.Poradenská psychologie (dále pps) jako odborná profesní činnost: aktuální trendy, pregraduální a postgraduální vzdělávání (výcviky), stavovské společnosti, periodika.
- 2.Vztah pps. k jiným disciplínám (jmenovitě k psychoterapii)
- 3.Cíle, strategie a přístupy (koncepty) v pps; integrovaný přístup.
- 4.Poradenský proces a jeho průběh (včetně očekávání klientů, přehled nabízených problémů).
- 5.Účinné proměnné; osobnost poradce-terapeuta.
- 6.Systémově-interakční přístup, vznik rodinné terapie, základní koncepty a pojmy.
- 7.Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí.
- 8.Psychodiagnostika v pps (diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí, vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu).
- 9.Vývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie.
- 10.Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh a prognóza, diferenciální diagnóza. Psychologická péče o dítě mentálně retardované a jeho rodinu. Zásady práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
- 11.Pervazivní vývojové poruchy. Dětský autismus. Rettův syndrom. Aspergerův syndrom a schizoidní porucha v dětství.
- 12.Poruchy aktivity a pozornosti. HA (hyperaktivita, hyperaktivní dítě), impulzivita, syndrom LDE (lehká dětská encefalopatie), LMD (lehká mozková dysfunkce), Hyperkinetická porucha , Porucha aktivity a pozornosti , Hyperkinetická porucha chování, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) ADD (Attention Deficit Disorder).
- 13.Čtenářský výkon v normě a patologii. Dyslexie. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie. Typy dyslexie. prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační možnosti. Postupy speciálně pedagogické nápravy. Psychologická péče o dyslektiky, jejich rodiče a učitele. Organizace péče o dyslektiky. Dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmúzie.
- 14.Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Zejm.: Nadměrná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Školní fobie. Separační úzkost. Sociální úzkostná porucha.
- 15.Děti ohrožené prostředím. Psychologická péče o děti ohrožené prostředím. Následky psychické deprivace a subdeprivace. Syndrom týraného dítěte. Prevence.
- 16.Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností.
- 17. Laterální preference jako problém poradenský. Současný stav zkoumání funkční asymetrie. Typ laterality a školní výkon. Speciálně-pedagogické a psychologické postupy a doporučení u "problémových" dětí. Leváctví.
- 18.Psychologické poradenství při výběru a volbě povolání.
- ČÁST II: Změny a vývojové trendy rodiny a manželství (dále RaM); porovnání s předchozími generacemi. Komponenty a procesy v RaM (struktura, dynamika, intimita-autonomie, hodnotové orientace, komunikace). Pojetí rodiny a jejích funkcí, porovnání dysfunkčních a fungujících RaM. Poruchová a neporuchová komunikace v RaM. Vývojový pohled na RaM: tranzitorní-netranzitorní krize, etapy; charakteristiky jednotlivých etap - rizika, krize. (Od etapy přechodu k vážné známosti, snoubenectví, sňatek, rodina s malými dětmi ...). Etapizace poradensko-terapeutické intervence (včetně problematiky poradenského kontraktu). Některé strategie a taktiky intervencí (uvést do vztahu k jednotlivých přístupům a konceptům). Rozvodové poradenství, terapie, mediace (vč. pojmu "rozvodový potenciál").
- Poslední úprava Mgr. Iva Burešová, PhD. 5.6.2007
- Psychologie práce, organizace a řízení
- 1. vznik, vývoj a předmět psychologie práce, organizace a řízení;
- 2. psychologie pracovního prostředí, pracovní zátěž;
- 3. vznik a vývoj organizací, definice organizace v psychologii;
- 4. mechanistický přístup k organizaci (např. Weber, Taylor);
- 5. škola lidských vztahů (Mayo, Hawthornský efekt);
- 6. humanistické přístupy k organizaci (např. Maslow, McGregor);
- 7. moderní názory na organizaci (např. Ouchi)
- 8. postmoderní názory na organizaci (např. Morgan, Clegg);
- 9. organizační struktura, organizační schéma;
- 10. organizační cíle;
- 11. psychologie nezaměstnanosti;
- 12. organizační kultura;
- 13. manažerské funkce, úrovně managementu, manažerské role, personální management a řízení lidských zdrojů;
- 14. personální plánování, analýza pracovní pozice;
- 15. nábor a výběr pracovníků (klasické výběrové řízení);
- 16. assessment a development centre;
- 17. adaptace pracovníků;
- 18. intelektuální kapitál, řízení rozvoje a vzdělávání pracovníků;
- 19. hodnocení a odměňování pracovníků;
- 20. řízení výkonu, pracovní motivace a uspokojení z práce;
- 21. týmová práce, vedení týmů;
- 22. osobnost vedoucího pracovníka, styly vedení;
- 23. konflikty na pracovišti, řízení konfliktů
- Předpokladem úspěšného složení zkoušky je schopnost propojovat vědomosti z jednotlivých tematických bloků, vnímat vzájemné souvislosti přesahující i do jiných oblastí psychologie a aplikovat získané poznatky na praktické příklady.
- Základní literatura (další zdoje viz syllaby předmětů PSA_026 a PSA_050:
- Bělohlávek, František. Organizační chování : jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. 1. vyd. Olomouc : Rubico, 1996. 343 s. ISBN 80-85839-09-1.
- Armstrong, Michael. Řízení lidských zdrojů [Armstrong, 2002]. Praha : Grada, 2002. 856 s. ISBN 80-247-0469-2.
- Schein, Edgar H. Psychologie organizace. 1. vyd. Praha : Orbis, 1969. 161 s.
- Štikar, Jiří. Psychologie ve světě práce. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. 461 s. ISBN 80-246-0448-5.
- Hroník, František. Poznejte své zaměstnance :vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno : ERA, 2005. xii, 370 s. ISBN 8073660202.
- Hroník, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 1999. 311 s. ISBN 80-7226-161-4.
- Koubek, Josef. Personální řízení 2. Vyd. 2. V Praze : Oeconomica, 2006. 136 s. ISBN 8024510227.
- Poslední úpravy PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. 11.5.2009
- Klinická psychologie
- 1) Filozofické, teoretické a praktické základy klinické psychologie.
- 2) Definice, předmět a historie klinické psychologie.
- 3) Člověk ve zdraví a nemoci.
- 4) Obrany já a obranné mechanismy.
- 5) Poruchy osobnosti.
- 6) Lidská emocionalita a klinická psychologie.
- 7) Introspekce.
- 8) Metodologické problémy v klinické psychologii.
- 9) Biologická terapie.
- 10) Základy psychofarmakologie.
- 11) Aktuální drogové závislosti.
- 12) Psychologie v lékařství.
- 13) Psychologie zdraví.
- 14) Úzkostné poruchy.
- 15) Strach a fobie.
- 16) Deprese.
- 17) Syndrom vyhoření, workoholismus, chronický únavový syndrom.
- 18) Poruchy příjmu potravy.
- 19) Sexuální poruchy.
- 20) Psychosomatické poruchy.
- Literatura:
- Baštecká a kol. (2003): Klinická psychologie v praxi.Portál, Praha.
- Baštecký a kol.(1993): Psychosomatická medicína.Grada,Praha.
- Garfielld,S.L. (1980):Clinical psychology and psychotherapy.J.W.and Sons, N.Y.
- Heretík a kol. (2007): Klinická psychológia.Psychoprof,Nové Zámky.
- Praško a kol. (2003):Poruchy osobnosti.Portál,Praha.
- Říčan,P.,Krejčířová,D.(1997): Dětská klinická psychologie.Grada,Praha.
- Smolík,P.(2002): Duševní a behaviorální poruchy.Maxdorf,Praha.
- Vašina,L.(2008): Základy psychopatologie a klinické psychologie.IMS-Bonny Press,Brno.
- Vymětal,J.(2003): Lékařská psychologie.Portál, Praha.
- Poslední úprava: doc.L.Vašina (8.1.2009)
- Psychopatologie a psychiatrie
- Okruhy
- 1. Úvod do psychiatrie a její postavení v rámci medicínských věd. Klasifikace duševních poruch.
- 2. Poruchy vnímání.
- 3. Poruchy pozornosti, paměti a intelektu.
- 4. Poruchy emotivity.
- 5. Poruchy myšlení a řeči.
- 6. Poruchy jednání (včetně poruch pudu sebezáchovy, pohlavního).
- 7. Poruchy vědomí a osobnosti.
- 8. Afektivní poruchy. Etiopatogenéza, klinický obraz a léčba.
- 9. Poruchy schizofrenního okruhu. Etiopatogenéza, klinický obraz a léčba.
- 10. Poruchy příjmu potravy.
- 11. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek.
- 12. Gerontopsychiatrie.
- 13. Organické poruchy.
- 14. Poruchy osobnosti.
- 15. Pedopsychiatrie. Hyperkinetický syndrom.
- 16. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy.
- 17. Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů.
- 18. Právní postavení duševně nemocných. Etické problémy psychiatrie.
- Literatura
- Svoboda,M. /ed./, Češková, E., Kučerová, H. ( 2006): Psychopatologie a psychiatrie pro psychology. Praha, Portál. ISBN 80-7367-154-9. 320 stran.
- Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2002). Psychiatrie. Praha: Tigis.
- Raboch, J., Zvolský, P. et al. (2001). Psychiatrie. Praha, Galén.
- Dörner, K., Plog, U. (1999). Bláznit je lidské. Praha: Grada.
- Hanzlíček, L. (1977 – 1984). Psychiatrická encyklopedie. Část jmenná a část věcná. Praha: Zprávy VÚPs č. 28.
- Dušek, K., Chromý, K., Janík, K., Kalvach, Z. (1975). První pomoc v psychiatrii. Praha: Avicenum.
- Smolík, Petr. Duševní a behaviorální poruchy : průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika [Smolík, 2002]. 2. revid. vyd. Praha : Maxdorf, 2002,. 506 s., [8. ISBN 80-85912-18-.
- Psychoterapie
- Okruhy
- 1. Historický přehled. Etické otázky.
- 2. Hlubinná psychoterapie (klasická psychoanalýza).
- 3. Adleriánská a jungiánská psychoterapie.
- 4. Směry vycházející z hlubinné psychoterapie, dynamická psychoterapie.
- 5. Antropologická psychoterapie (existencanalýza, daseinanalýza). Humanistická psychoterapie. Rogersovská psychoterapie.
- 6. Transakční analýza. Strategická (komunikativní) psychoterapie.
- 7. Behaviorální psychoterapie.
- 8. Hypnosugestivní psychoterapie.
- 9. Racionální, empatická a náhledová psychoterapie.
- 10. Relaxační a imaginativní metody.
- 11. Metody behaviorální psychoterapie.
- 12. Abreaktivní metody.
- 13. Skupinová psychoterapie, skupinová dynamika, vedení skupiny. Metody skupinové psychoterapie. Psychodrama, psychogymnastika.
- 14. Arteterapie, muzikoterapie, biblioterapie, choreoterapie.
- 15. Terapeutická komunita.
- 16. Rodinná terapie.
- 17. Psychoterapie v jednotlivých oblastech medicíny.
- 18. Výzkum v psychoterapii.
- Literatura
- Kratochvíl, S. (2005). Základy psychoterapie. 5. vyd,. Praha:Portál.
- Vymětal, Jan (2003). Úvod do psychoterapie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada Publishing. 262 s. Psyché. ISBN 80-247-0253-3.
- Vymětal, J. (2007). Speciální psychoterapie. 2. vyd., Praha: Grada.
- Vymětal, J.a kol. (2004). Obecná psychoterapie.2.vyd. Praha: Grada
- Satir, Virginia (1994). Kniha o rodině. Praha : Práh. ISBN 80-901325-0-2.
- Zeig, J. K. (2006). Umění psychoterapie. Praha: Portál.
- Kratochvíl, Stanislav (1995). Skupinová psychoterapie v praxi. 1. vyd. Praha : Galén. 329 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-85824-20-5.
- Kratochvíl, Stanislav (1979). Terapeutická komunita. Praha : Academia.
- Simon, Fritz B. - Stierlin, Helm (1995). Slovník rodinné terapie : přehled, kritika a integrace systémově terapeutických pojmů, konceptů a metod. Hradec Králové : Konfrontace. ISBN 80-901773-1.
- Syřišťová, Eva (1989). Skupinová psychoterapie psychotiků a osob s těžším somatickým postižením. Praha : Avicenum.
- Možný, Petr - Praško, Ján (1999). Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze : Triton. 304 s. ISBN 80-7254-038-6.
- Murdoch, Douglas - Barker, Philip (1996). Základy behaviorální terapie : studijní texty k psychoterapii. 1. vyd. Brno : Vydavatelství Masarykovy univerzity. 153 s. ISBN 80-210-1290-0.
- Leuner, Hanscarl (1997). Katatymní prožívání obrazů : studijní texty k psychoterapii : základní stupeň, úvod do psychoterapie, technikou denního snu : seminář. 1. vyd. V Brně : Masarykova univerzita. 209 s. ISBN 80-210-1677-9.
- Rogers, Carl R. (1998). Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele : A way of being (Orig.). Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha : Portál. 292 s. ISBN 80-7178-233-5.
- Kratochvíl, Stanislav (2000). Manželská terapie. 3. rozš. vyd. Praha : Portál, 255 s. : i. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7178-332-3.
- Psychoterapie dětí
- Okruhy
- Rozdíly psychoterapie dětí a dospělých
- Cíle terapie
- Tři kategorie cílů (cíle týkající se vyřešení prezentovaných problémů, cíle týkající se posílení celkové psychologické přizpůsobenosti, cíle týkající se vývojové dráhy dítěte)
- Fáze terapeutického procesu
- Fáze terapie: Znovuvybavování, rekonstrukce, znovuprožívání, vyřešení (obsah, úroveň porozumění, strategie v jednotlivých fázích)
- Katalyzátory změny (nástroje procesu terapie)
- 1. Vytvoření terapeutického prostředí, pravidla psychologického bezpečí, vytvoření terapeutického vztahu (soustředěnost na dítě, jistota a pohoda, respekt, fyzický dotek, použití metafory a symbolismu, přenos, exprese empatie a porozumění)
- 2. Metody a úrovně vysvětlování (zdůrazňování vzorců, pokládání objasňujících otázek, identifikace zdrojů pocitů, katarze, vysvětlení "jako-by", interpretace)
- 3. Internalizace jako terapeutický nástroj
- 4. Projektivní identifikace (obranný mechanismus, terapeutická technika)
- 5. Využití obran, symptomů, odporu
- Terapie hrou
- 1. Tři cíle hry (vývoj self, intrapsychické účely, maturační funkce hry) a terapeutická funkce hry (sebeodhalovací a léčící)
- 2. Variace v technice v rámci různých psychoterapeutických přístupů a škol (psychoanalytické/psychodynamické teorie, vztahové/humanistické teorie, behaviorální teorie, teorie uvolnění a struktury - abreaktivní)
- Techniky vyprávění příběhů
- 1. Cíle vyprávění příběhů (kultura, rodina, dítě)
- 2. Typy příběhů podle fáze terapie (5 typů, znaky a obsahy), terapeutův příběh
- 3. Variace v technice v rámci různých psychoterapeutických přístupů a škol
- Grafické a modelovací techniky
- 1. Předtypy umělecké tvorby (prekurzorní aktivity, chaotické vybití, stereotypní aktivita, piktogramy), expresivní umění
- 2. Cíle grafické techniky (posuzování, katarze, růst)
- 3. Interpretace výtvoru (proces, forma, manifestní obsah)
- 4. Variace v použití uměleckých prostředků (psychoanalytická škola, expresivní arte-terapie)
- Rodinně terapeutické přístupy
- 1. Teorie rodiny a rodinná terapie
- 2. Přístup z hlediska vývojové teorie - Erikson Duvall (úkoly individuálního životního cyklu a rodinného životního cyklu, činnosti a strategie v terapeutickém procesu)
- 3. Všeobecná teorie systémů (vzájemná závislost, hranice, zpětná vazba, činnosti a strategie v terapeutickém procesu)
- 4. Psychodynamická teorie - Freud, Wynne, Lidz (kolektivní rodinné psyché, pseudovzájemnost, pseudohostilita, gumové ploty, manželský rozkol a asymetrie, činnosti a strategie v terapeutickém procesu)
- 5. Strukturální teorie - Minuchin (hranice - jasné, rigidní, difúzní; subsystémy - rodičovský, sourozenecké; obětní beránek, rodinná mapa, činnosti a strategie v terapeutickém procesu)
- 6. Funkcionální teorie - Bowen, Toman (emocionální systém rodiny, nediferencovaná ego-masa, diferenciace self - pseudoself a pevné self, geneogramy, rodinná projekce, emoční odříznutí, multigenerační přenos, rodinná konstelace, sourozenecká pozice, činnosti a strategie v terapeutickém procesu)
- 7. Komunikační teorie - Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir (double bind, equifinalita, symetrické vztahy, komplementární vztahy, dysfunkční komunikace, význam sebehodnocení, rodinná chronologie, rodinný sociogram, činnosti a strategie v terapeutickém procesu)
- Literatura:
- Brems, C. (2002). A Comprehensive Guide to Child Psychotherapy. Boston: Allyn & Bacon.
- Gjuričová, Šárka (2003). Rodinná terapie. Praha: Grada.
- Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
- Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (1989, 2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
- Oaklander, Violet (2003). Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp.
- Peseschkian, Nossrat (1999). Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál.
- Prochaska, James O. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada.
- Rieger, Zdeněk (1997). Ostrov rodiny. Hradec Králové: Konfrontace. Satirová, V. (1994). Kniha o rodině (The new peoplemaking). Praha: Práh.
- Trapková, Ludmila (2004). Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha: Portál.
- Poslední úpravy: 01/02/2009; PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Literatura
- Baštecká a kol. (2003): Klinická psychologie v~praxi.Portál, Praha.
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů : nejnovější trendy a postupy. Translated by Josef Koubek. 10. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 9788024714073. info
- HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
- ŠTIKAR, Jiří, Milan RYMEŠ, Karel RIEGEL a Jiří HOSKOVEC. Psychologie ve světě práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 461 stran. ISBN 8024604485. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- HRONÍK, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xxi, 311. ISBN 8072261614. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- SCHEIN, Edgar H. Psychologie organizace. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969, 161 s. URL info
- Metody hodnocení
- SZZ magisterská sestává z odděleně klasifikovaných součástí: obhajoby magisterské diplomové práce a z ústní části.
Ústní část SZZ - předmět psychologie zahrnující tyto psychologické disciplíny:
obecné psychologické obory (obecná psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie) a metodologie psychologie
psychodiagnostika
*klinická psychologie, * psychologie organizace a řízení,* poradenská psychologie (z disciplín označených * si student volí jednu).
Všechny uvedené disciplíny jsou zkoušeny a klasifikovány společně. Součástí ústní části SZZ je i rozprava nad případovou studií. Pro absolvování SZZ je nutné úspěšné složení všech jejích částí. Celkový výsledek SZZ se hodnotí některým ze stupňů podle klasifikační stupnice stanovené čl. 17, odst. 1 Studijního a zkušebního řádu MU. - Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz:8088/wups/w-studium/informace-ke-studiu/okruhy-ke-statni-zaverecne-zkousce-oboru-psychologie/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/PSA_SZZ