UZPG51B04 Sociální a pedagogická komunikace I

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky mezilidské komunikace, především z hlediska systémového pojetí. Studenti se seznámí se základními koncepty komunikační teorie a s teorií a empirickými nálezy vztahujícími se k pedagogické komunikaci ve školní třídě. Podstatnou část výuky tvoří práce s reálnými záznamy pedagogické komunikace. Na konci kurzu jsou studenti s to rozpoznat v těchto záznamech důležité komunikační jevy a vysvětlit jejich povahu.
Osnova
  • 1. Sociální komunikace: základní pojmy. 2. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. 3. Neverbální komunikace. 4. Vývoj dětské řeči. Myšlení a řeč. 5. Vnitřní komunikační kontext. 6. Komunikace jako proces. 7. Komunikační situace ve třídě. 8. Výukový dialog. 9. Moc ve třídě. 10. Skupinová dynamika ve třídě a práce s ní. 11. Efektivní pedagogická komunikace.
Literatura
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Vyučování jako dialog. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 131 stran. ISBN 9788024715414. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 181 s. ISBN 8024405105. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Metody hodnocení
Kurz je organizován jako přednáška kombinovaná se seminářem. Výstupem je písemný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009.