VIKBA22 Řízení organizací

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ivan Hálek, CSc. (přednášející)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Pá 3. 10. 13:20–16:35 G24, Pá 14. 11. 13:20–16:35 zruseno C21, Pá 5. 12. 13:20–16:35 zruseno C21
Předpoklady
VIK_PoZ Postupová zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na problematiku všeobecného managementu uplatňovaného v organizacích podnikatelského i nepodnikatelského typu. Jeho cílem je vybavit studenty potřebnými základními poznatky tak, aby je dokázali uplatnit v praxi, aby byli schopni se orientovat v relevantní odborné literatuře a aby byli připraveni pro hlubší studium speciálních oblastí managementu, zaměřených zejména na řízení týmů a vedení lidí. Předmět je založen na samostatném studiu ve čtyřech blocích s konzultacemi po každém z nich. Předpokládá aktivní a průběžnou práci studentů v průběhu celého semestru. Při studiu předmětu studenti postupují podle podrobného harmonogramu studia. V průběhu kurzu studenti získají základní znalosti manažerského myšlení, osvojí si zásady manažerské práce a přístupů k práci s lidmi, zejména v malých pracovních skupinkách. Nabyté znalosti a dovednosti jsou nepostradatelnou výbavou pracovníků ve všech oblastech národního hospodářství.
Osnova
  • 1. Blok – Historický vývoj managementu Úvod - Řízení a management, základní pojmy a koncepty Klasický management, doba, myšlenkové proudy, „školy“ managementu Manažerská revoluce, doba, myšlenkové proudy a navazující přístupy k managementu ve 20. století Současné trendy v managementu, doba, myšlenkové proudy Rozvolňování hierarchií – decentralizace (vytváření divizí, holdingové uspořádání), outsourcing. Vytváření sítí – formy strategického partnerství, strategické aliance.Virtuální podnik.
  • 2. Blok – Vedení firmy, nastavování firemních struktur a procesů Úvod – Budování úspěšné firmy, pyramida vitality Zajišťování užitečnosti firmy, subjekty, potřeby, produkty Zajišťování efektivity firmy, procesy, zdroje, struktury Organizace firemních dějů, odvození lidských zdrojů Funkční struktura firmy, procesní a útvarová struktura, princip předmětné a funkční specializace při tvorbě útvarové struktury, rozpětí řízení Základní typy organizačních struktur - tradiční organizační struktury - cílově orientované organizační struktury Nastavování rovnováhy firemních dějů Role peněz v systému firmy Zajišťování stability firmy Zajišťování dynamiky firmy, vnější dynamika firmy, krocení dynamiky
  • 3. Blok – Vedení jednotlivců, otevírání potenciálů lidí Úvod – Lidské zdroje, vlastnosti, schopnosti, postoje (loajalita) Diagnóza potenciálů jednotlivců, Žádoucí posuny v potenciálech jednotlivců Objevování příčin neúspěchů – změna postojů, Změna schopností Strategie vedení lidí, pyramida firemní kultury Orientace v úkolech, hodnocení lidí Motivace, stimulace, principy motivace, vrstvy motivace Vliv osobnosti na motivaci Vliv prostředí na motivaci (teorie A. Maslowa) Harmonie schopností a požadavků, metody rozvoje schopností jednotlivců Konfliktní chování lidí – analýza a zvládání konfliktních situací Individuální vývoj pracovníka a prostor pro osobní rozvoj
  • 4. Blok – Vedení skupin, přeměna skupiny v tým Úvod – Posuzování mezilidských vztahů Volba a strategie vztahového chování. Využívání soutěže, podpora spolupráce, regulování obětavosti, předcházení destrukci, zvládání pasivity Rozdíly mezi lidmi, konflikty ve skupině. Lidská a věcná složka konfliktu, zjevná a skrytá složka konfliktu Vznik a vývoj týmu Vlastnosti týmu, řešení věcných problémů Proces přeměny skupiny v tým Rozdělení rolí v týmu Rozvoj týmu – sdílení myšlenek, diverzita myšlení a potenciálů Styly řízení skupin a týmů a trendy vývoje řízení
Literatura
  • BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Olomouc: Rubico, 2001.
  • PLAMÍNEK, J. Synergický management. Praha: Argo, 2000.
  • BLAŽEK, L. Úvod do teorie řízení podniku. Brno: 1.ed.Vydavatelství MU, 1999. 137 str.
  • PLAMÍNEK, J. Teorie vitality. Cesta od managementu k leadershipu. 1.ed. Praha: Alfa Publishing, s. r. o. 2006. 165 str.
  • BLAŽEK, L. Vývojové tendence podniků. Brno: Vydavatelství MU, 2003
  • Materiály poskytnuté lektorem a vystavené v informačním systému univerzity: Vnější a vnitřní podnikavost, Organizační struktura podniku, Vývoj managementu v 19. a ve 20.století, Vývoj managementu na začátku 21.století.
  • DRUCKER, P.F. Postkapitalistická společnost. Praha: Management Press, 1993
  • PLAMÍNEK,J. Vedení lidí, týmů a firem, praktický atlas managementu. 1.ed. Praha: GRADA, 2002. 151 str.
  • VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press 2002.
Metody hodnocení
Po druhém bloku výuky je zařazen test průběžnosti studia z dosud prostudované látky. Dosažení nejméně 6 ze 12 správných odpovědí je považováno za úspěšný výsledek testu. Pokud student nedosáhne potřebných 6 bodů, má možnost zpracovat esej (v rozsahu 6000 znaků) na téma zadané lektorem. Úspěšně absolvovaný test, v případě neúspěchu doplněný kvalitním esejem, tvoří podmínky k tomu, aby student mohl přistoupit ke zkoušce. Závěrečná zkouška je písemná (formou závěrečného testu) a ústní. Závěrečný test je hodnocen podle stejných pravidel jako test průběžnosti studia. Při ústní zkoušce si student vytahuje jednu otázku. V rámci rozpravy mohou být položeny doplňující otázky. Výsledná známka je průměrem známek písemné a ústní zkoušky.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.