FF:DPS002 Základy pedagogiky - Informace o předmětu
DPS002 Základy pedagogiky
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- blokově. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Pá 8:20–12:25 K22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět "Základy pedagogiky" se bude zabývat metodami, cíli, formami a obsahem výchovně-vzdělávacího působení na žáka. Poskytne přehled o základních tématech školní pedagogiky. V úvodních částech kurzu bude věnována pozornost teoretickým tématům pedagogiky a postupně se přejde k tématům úzce souvisejícím s denní praxí škol, např.pedagogické komunikaci, postavení učitele a žáka,kurikulu. systému současného školství v ČR a o nejnovějším trendům a problémům pedagogiky. Důraz bude kladen na formy aktivního a otevřeného učení.
- Osnova
- Uvedení do kurzu Základy pedagogiky. Pedagogika jako věda – předmět a metody pedagogiky, její vztah k jiným oborům Základní terminologie. Normativní a explanativní přístup v pedagogice. Soustava pedagogických disciplín.
- Výchova, dědičnost, prostředí, vzájemné vztahy mezi nimi. Typologie výchovných prostředí. Škola a výchova. Rodina a výchova. Další výchovné instituce.
- Učitel - charakteristiky profese, vývoj profesní dráhy učitele – její vrcholy a kritická místa, prestiž učitelského povolání, profesní kompetence a dovednosti učitelů a jejich rozvoj, osobnostní předpoklady, psychická náročnost učitelské profese a možnosti, jak se s ní vyrovnávat.
- Pedagogická komunikace – základní koncepty. Specifika výukového dialogu. Kladení otázek. Zdravá a asertivní komunikace ve vyučování. Klima školní třídy. Podpůrné a obranné klima. Vliv učitele na třídní klima. Sociometrie a další nástroje měření klimatu.
- Žák jako subjekt vzdělávání: specifické potřeby a problémy žáků. Koncept „školy pro všechny“, integrativní trend prosazující společné vzdělávání dětí, žáků a studentů s různými individuálními potřebami, jejichž zabezpečení je nezbytné pro jejich úspěšnou edukaci. Charakterizace skupin žáků se zdravotním postižením, zdravotním oslabením, s drobnými funkčními odchylkami. Problémy žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí přivzdělávání, zvláštní nároky žáků mimořádně nadaných. Požadavky na zajištění úspěšného vzdělávání těchto žáků a systémová opatření ve školství.
- Dějiny pedagogiky. Nejvýznamnější osobnosti české i světové pedagogiky. Pedagogický systém J. A. Komenského. Novověká pedagogika – J. Locke, J. J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, J. F. Herbart, L. N. Tolstoj a další. Pedagogické směry 20. století – pragmatická pedagogika, pozitivistická pedagogika, pedagogika kultury a duchovědná pedagogika, antipedagogika atd. Alternativní školy. Kořeny reformně pedagogického hnutí, jeho zdroje a s konkrétními snahy o realizaci alternativních školských koncepcí. Významné mezinárodní i české alternativní počiny: Waldorfské školy, koncepce M. Montessori, Daltonský plán, Jenský plán, Zlínské školy aj.
- Vzdělávací systém v České republice. Principy, od nichž se odvíjí konstrukce vzdělávací soustavy a její fungování. Právní východiska vzdělávání, soustava školských předpisů. Systém školských zařízení a vzdělávacích institucí v rámci přípravy na budoucí povolání a možnosti dalšího vzdělávání. Speciální pedagogika.
- Pojem kurikulum, typy kurikula (formální, neformální; zamýšlené, realizované, dosažené atd.). Základní kurikulární dokumenty – rámcové vzdělávací programy a jejich struktura, tvorba školních vzdělávacích programů.
- Vzdělávací politika, její vymezení a základní české i mezinárodní dokumenty. Základní teze obsažené v Bílé knize. Aktuální problémy vzdělávací politiky. Transformace českého školství. Školská legislativa (Školský zákon č. 561/204).
- Inovativní prvky v kurikulu české školy a jejich zakotvení v podobě tzv. průřezových témat: environmentální výchova, mediální výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, osobnostní a sociální výchova.
- Závěrečný test
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Výukové metody
- Přednášky a samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný test: znalost přednášek + samostudium studijních materiálů umístěných v prostředí ELF nebo IS + povinná literatura.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/obory/vzdelavani/doplnujici-pedagogicke-studium-dps/
Rozvrh a sylabus je vždy umístěn na webových stránkách Ústavu pedagogických věd.
Předmět má e-learningovou podporu v systému IS a v systému ELF. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/DPS002