FF:PBSNPB9 Seminář k sociální pedagogice - Informace o předmětu
PBSNPB9 Seminář k sociální pedagogice
Filozofická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- St 18:20–19:55 C11
- Předpoklady
- Kurz je určen absolventům jiných studijních oborů než studijního oboru sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je přiblížit současný stav sociální pedagogiky jako jedné z pedagogických disciplín a současně nabídnout základní orientaci v jednotlivých tématech řešených sociální pedagogikou. Nejdříve se v historickém přehledu studenti seznámí s vymezováním sociální pedagogiky, jejím obsahovým zaměřením a předmětem výzkumu. Poté jsou studenti uvedeni do problematiky sociálního chování (včetně sociálních deviací) a prevence sociálních deviací i sociálně patologických jevů. Neopominutelnou součástí výuky je diskuse nad vybranými tématy s ohledem na možnosti působení sociálního prostředí. Vyústěním kurzu by mělo být nastínění možných přístupů k řešení sociálních problémů z hlediska angažované edukace. Po absolvování kurzu dokáží vymezit předmět sociální pedagogiky.
- Osnova
- Osnova: 1. Sociální pedagogika (vymezení, předmět, obsahové zaměření úkoly a význam sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k jiným disciplínám, sociální pedagogika v praxi) 2. Sociální chování (jednání) a jeho deviace. Teorie sociálních norem a deviací 3. Sociální prevence a výchova 4. Sociální prostředí a jeho vliv na výchovu 5. Koncepty sociálního vyloučení a sociální integrace.
- Literatura
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
- HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
- KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996, 63 s. ISBN 8070676698. info
- WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1968, 309 s. info
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem: písemným testem. Kurz probíhá jako kombinace přednášek, seminářů a samostudia. Kurz má studijní oporu v elfu.
- Informace učitele
- Studentům jsou k dispozici i další studijní materiály, které jsou zveřejněny v e-learningové podpoře tohoto kurzu (v elfu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je určen studentům, kteří nemají státní(bakalářskou) zkoušku ze sociální pedagogiky.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/PBSNPB9