FF:IM091 Bad Filming - Informace o předmětu
IM091 Bad Filming: Typologie vlivů klasického filmu na videoart
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková - Rozvrh
- Čt 10:50–12:25 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- BAD FILMING
Typologie vlivů klasického filmu na videoart
Na konci toho kurzu bude student schopen: Orientace ve frekventovaných technologických a stylových postupech, které se týkají relace filmu a videoartu; charakterizace základních kategorií videoartu a bude obeznámen s příkladnými díly včetně jejich zasazení do galerijní praxe; bude schopen vymezit sociokulturní a institucionální rámec audiovizuální tvorby v kinematografii a výtvarném provozu; bude schopen zhodnotit konkrétní audiovizuální dílo v rámci výtvarného umění. - Osnova
- 1. Základní mediální relace filmu a videoartu. Intermedialita, transmediální vztah, multimediální vztah, mixed-media.
- 2. Vývoj pojmu intermedialita v kontextu audiovizuální tvorby.
- 3. Vybrané kategorie videoartu ve vztahu k disciplínám výtvarného umění: videoperformance, videoinstalace, videoanimace, ad.
- 4. Intermediální postupy ovlivněné digitálními technologiemi: metoda přepisu, přestrukturování povrchu, překombinování, řiditelný obraz, interpolování, propojení sítí, imersivní vztah, ad.
- 5. Institucionální specifika kinematografie a výtvarného provozu.
- 6. Percepční model diváka v kinosále vs. návštěvníka galerie.
- Literatura
- Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
- Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991.
- Pospiszyl, Tomáš, Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2004.
- FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007, 254 s. ISBN 9788087029268. info
- SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004, 528 s. info
- BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Translated by Petr Turek. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. ISBN 8090345204. info
- BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Translated by Pavel Pšeja. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003, 207 s. ISBN 8086598586. info
- RUSH, Michael. Video art. London: Thames & Hudson, 2003, 224 s. ISBN 0500237980. info
- BELTING, Hans. Konec dějin umění. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 8020408568. info
- Vizuální teorie : současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Edited by Ladislav Kesner, Translated by Lucie Vidmarová - Ladislav Kesner. Vyd. tohoto souboru 1. Jinočany: H & H, 1997, 265 s. : i. ISBN 80-86022-17-X. info
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat kombinovanou formou přednášek a exkurzí do brněnských galerijních institucí.
- Metody hodnocení
- test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/IM091