PG51B64 Gerontopedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:50–12:25 K22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je porozumění problematiky vzdělávání seniorů a péči o seniory v širších společenských souvislostech. Seznamuje s procesem stárnutí a stářím z hlediska gerontologického, psychologického, sociologického a především andragogického. Jsou diskutovány problémy institucionálního a organizačního zabezpečení vzdělávání seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
Osnova
  • 1. Gerontopedagogika
  • 2. Stáří jako sociální událost
  • 2. Procesy stárnutí
  • 3. Teorie stárnutí
  • 4. Systém péče o seniory
  • 5. Funkce výchovy a vzdělávání v postproduktivním období, univerzity třetího věku.
Literatura
    povinná literatura
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • JIRÁK, Roman, Iva HOLMEROVÁ a Claudia BORZOVÁ. Demence a jiné poruchy paměti : komunikace a každodenní péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 164 s. ISBN 9788024724546. info
  • KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 336 s. ISBN 9788024724904. info
  • MÜHLPACHR, Pavel a Petr STANÍČEK. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 116 s. ISBN 80-210-2510-7. info
    doporučená literatura
  • KALVACH, Zdeněk. Umírání a paliativní péče v ČR : (situace, reflexe, vyhlídky) : projekt Podpora rozvoje paliativní péče v České republice v programu Public Health Nadace Open Society Fund Praha. Praha: Cesta domů, 2004, 103 s. ISBN 8023928325. URL info
Výukové metody
teoretická příprava a seminář, práce v semináři, skupinová prezentace projektu ukončeno zápočtem
Metody hodnocení
přednáška a seminář
ukončeno zápočtem
Informace učitele
Základní literatura:
Čornaničová, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pro gerontogogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998.
Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989.
Jesenský, Ján: Andragogika a gerantogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000.
Kalvach, Zdeněk a kol. Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů, I. a II. díl. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
Kalvach, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997.
Livečka, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979.
Muhlpacher, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masrykova univerzita, 2004.
Rabušic, Ladislav. Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita a nakl. Georgetown, 1995.
Řříčan, Pavel. Cesta životem. Praha: SPN, 1989.
Šimek, D. Integrální andragogika. Olomouc: FF UP, 1997.
Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Sborník příspěvků z odborného semináře se zahr. účastí. Olomouc: PdF, 1999.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.