FF:PG51B64 Gerontopedagogika - Informace o předmětu
PG51B64 Gerontopedagogika
Filozofická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 10:50–12:25 L31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, M-HS)
- Pedagogika (program FF, M-PD)
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je porozumění problematiky vzdělávání seniorů a péči o seniory v širších společenských souvislostech. Seznamuje s procesem stárnutí a stářím z hlediska gerontologického, psychologického, sociologického a především andragogického. Jsou diskutovány problémy institucionálního a organizačního zabezpečení vzdělávání seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
- Osnova
- 1. Gerontopedagogika
- 2. Stáří jako sociální událost
- 2. Procesy stárnutí
- 3. Teorie stárnutí
- 4. Systém péče o seniory
- 5. Funkce výchovy a vzdělávání v postproduktivním období, univerzity třetího věku.
- Literatura
- povinná literatura
- POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
- JIRÁK, Roman, Iva HOLMEROVÁ a Claudia BORZOVÁ. Demence a jiné poruchy paměti : komunikace a každodenní péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 164 s. ISBN 9788024724546. info
- KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 336 s. ISBN 9788024724904. info
- MÜHLPACHR, Pavel a Petr STANÍČEK. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 116 s. ISBN 80-210-2510-7. info
- Výukové metody
- teoretická příprava a seminář, práce v semináři, skupinová prezentace projektu ukončeno zápočtem
- Metody hodnocení
- přednáška a seminář
ukončeno zápočtem - Informace učitele
- Základní literatura:
Čornaničová, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pro gerontogogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998.
Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989.
Jesenský, Ján: Andragogika a gerantogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000.
Kalvach, Zdeněk a kol. Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů, I. a II. díl. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
Kalvach, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997.
Livečka, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979.
Muhlpacher, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masrykova univerzita, 2004.
Rabušic, Ladislav. Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita a nakl. Georgetown, 1995.
Řříčan, Pavel. Cesta životem. Praha: SPN, 1989.
Šimek, D. Integrální andragogika. Olomouc: FF UP, 1997.
Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Sborník příspěvků z odborného semináře se zahr. účastí. Olomouc: PdF, 1999. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/PG51B64