UZPJ410 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství polského jazyka a literatury

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Roman Madecki, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Madecki, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
UZB001 Psychologie pro učitele I && UZB004 Psychologie pro učitele II && UZB002 Základy pedagogiky && UZB003 Obecná didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs seznamuje posluchače s konkrétními metodami a postupy při přípravě výuky polštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti. Vzhledem ke specifice výuky na základních a středních školách s polským vyučovacím jazykem v ČR je předmětem zájmu také problematika bilingvismu. Cílem kurzu je získání praktických zkušeností při výuce v modelových situacích. Osnova
Osnova
  • Základní body programu: - definování cílů výuky - určení specifik vyučovaných a volba vhodného metodického postupu - plánování výuky na dané časové období - příprava učitele na hodiny - nácvik produktivních i reproduktivních činností ve výuce - praktické výstupy - zpětná vazba a diskuse ve skupině
Literatura
  • Nowakowska-Kępna, I. (red.): Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego, Wrocław 1992.
  • Lewandowski, J. (red.): Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 1980.
  • Bartmiński, J. (red.): Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin 2004.
  • Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
  • Miodunka, W. (red.): Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Kraków 1992.
  • Seretny, A., Lipińska, E.: ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
  • Krakowiak, K., Mańdziuk, J.: Poradnik metodyczny dla nauczycieli polonijnych, Lublin 1980.
Metody hodnocení
Interaktivní výuka propojující teoretické poznatky s přípravou na praxi. Každý ze studentů si připraví svůj "projekt", který předvede, a tak získá zpětnou vazbu ke svému výkonu.
Vyučovací jazyk
Polština
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.