VIKBB07 Trip Seminar: Personally social education

Faculty of Arts
Autumn 2012
Extent and Intensity
0/0/30. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Hošková (lecturer)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Marie Hradilová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Motto: Zkušenost je pochopený zážitek Na Filozofická fakultě MU v Brně realizuji modulární program, který vychází z výchovy výzvou a sebezkušenostního učení. Program se skládá z několika samostatných předmětů. VIKBB07 Techniky osobnostně sociálního výcviku, VIKBB08 Trénink týmové spolupráce a sociálních dovedností, VIKBB24 Kreativní workshop, VIKBB23 Terénní projekt, Deskové stolní hry (formou klubové volnočasové aktivity na FF). Předpokladem předmětu Kreativní workshop je účast buď na předmětu Techniky osobnostně sociálního výcviku, nebo na předmětu Trénink týmové spolupráce a sociálních dovedností. Předpokladem pro Terénní projekt je účast na kurzu Kreativní workshop.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 24 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/24, only registered: 0/24, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/24
Course objectives
The course Personal and Social Development leads students to self-reflection and self-understanding, develops communicative skills and provokes creativity and cooperative skills. At the end of the course students should be able to: • reflect himself/herself in various contexts
• accept and take advantage of feedback from others
• evaluate and improve his/hers behivour contributing to the group work
• identify his/hers strong points and also his/hers opportunities to personal development • reflect his/hers position in the group
• reflect his/hers contribution to the group dynamics, cohesion and group climate
Syllabus
  • Topics of personal and social development. Self-cognition, communication, cooperation and other topics of personal and social development.
  • Personal and social development as a part of curriculum
  • Group integration.
  • Team roles differenciation.
  • Selfrealization.
  • Pinpointing the "lack of something" in ones lives.
  • Wish for a change and selfmotivation.
Literature
  • FRIED, Jason and David Heinemeier HANSSON. Restart : průvodce podnikatelským minimalismem. Translated by David Krásenský. Vyd. 1. Brno: Jan Melvil Publishing, 2010, 288 s. ISBN 9788087270042. URL info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa and Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, [96] s. ISBN 8071788740. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa and Jan NEUMAN. Hry do kapsy :sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, [96] s. ISBN 80-7178-673-X. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 171 s. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry : moderní společenské hry s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1989. ISBN 8020400796. info
Teaching methods
Experience learning. Experience of unusual situations is used ad a mediator for positive change in ones lives. Testing personality and skills on various physical and mental tasks gives the mind necessary stimuli for the change.
Assessment methods
Outdoor course
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 3-denní seminář.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2012/VIKBB07