FAVK033 Širokoúhlý film v československé kinematografii

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Batistová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 2. 11. 9:10–12:25 C34, So 23. 11. 9:10–12:25 C34
Předpoklady
Základní orientace v dějinách československé kinematografie.
Základní znalosti z dějin kinematografické techniky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se soustředí na širokoúhlý formát a jeho užívání v československé kinematografii od počátků přibližně do roku 1970. Úvodní hodiny budou věnované problematice kinematografického formátu a důležitosti standardizace, a dějinám netradičních formátů ve světové kinematografii. Následovat budou lekce věnované počátkům širokoúhlého formátu v domácí kinematografii konce 50. let minulého století, z pohledu centralizovaného průmyslu, který musel dlouhodobě plánovat nejen filmovou výrobu, distribuci snímků a stavební úpravy kin, ale také z pohledu reflexe nového formátu v dobovém odborném a populárním tisku. Na vybraných příkladech československých širokoúhlých filmů budeme zkoumat vývoj výrazových prostředků s formátem spojených.

Hlavní cíle kurzu:
- získat znalosti o problematice širokoúhlého filmu;
- prohloubit dosavadní znalosti domácí kinematografie;
- osvojit si problematiku technických dějin kinematografie.
Osnova
  • kinematografický formát a standardizace
  • širokoúhlý formát ve světě
  • počátky širokoúhlého filmu v domácí kinematografii
  • výroba československého širokoúhlého projektoru a přestavby kin
  • distribuce a festivaly
  • domácí širokoúhlé filmy 1956-1970: vývoj vyjadřovacích prostředků
Literatura
  • BELTON, John. Widescreen cinema. Cabridge, Massachusett: Harvard University Press, 1992, viii, 300. ISBN 0-674-95260-X. info
  • BREJCHA, Bohumil. Širokoúhlý film a stereofonní záznam zvuku ve světové kinematografii. Praha: Československý státní film, 1956. info
  • NESVEDA, Albert (1958): Organizace a ekonomika distribuce filmů. Praha: Československý film - tisk a propagace Ústřední půjčovny filmů v Praze.
  • ALTMAN, Rick (1984): Toward a Theory of the History of Representational Technologies. Iris, č. 2, s. 111-125.
  • MEUSY, Jean-Jacques (ed.) (2003): Le cinémascope entre art et industrie – CinemaScope Between Art and Industry. Paris: Association française de recherche sur l’historie du cinéma.
Výukové metody
- přednáška
- projekce a analýza filmů
- domácí příprava (četba literatury a analýza filmů)
Metody hodnocení
- závěrečný test zaměřený na probranou látku, znalost promítaných filmů a klíčové literatury k problematice
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2526
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/FAVK033