PGK41A99 Srovnávací pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 7:30–11:35 K32, každý sudý pátek 12:30–16:35 K21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz srovnávací pedagogiky seznamuje se základními teoriemi a koncepcemi této disciplíny a s její mezinárodní infrastrukturou. Důraz je položen na současné evropské a světové trendy ve výchově a vzdělávání v souvislosti se společenskými a dalšími podmínkami příslušných regionů konce tohoto tisíciletí. Studijním materiálem jsou práce významných postav světové srovnávací pedagogiky a prestižní komparativní studie posledních let. Základní metodou práce je metoda komparativní, přičemž za východisko komparací je brán současný stav české vzdělávací soustavy.
Osnova
  • (1)Postavení srovnávací pedagogiky v rámci pedagogických věd, synch¬ronní a diachronní pohled, předmět jejího zkoumání, smysl a uži¬tí. Infrastuktura srovnávací pedagogiky, metody srovnávací pedagogiky. (2) Teorie srovnávací pedagogiky (teorie uplatňované ve srovnávacích studiích: teorie konvergence, teorie strukturálního funkcionalismu, teorie kulturního kapitálu, teorie sociální kontroly, marxistická teorie, modernizační teorie, teorie závislosti, teorie legitimi¬ty, ekonomická teorie). (3) Typologie světových vzdělávacích systémů (Modely založené na systému sociální stratifikace, modely založe¬né na identifikaci a srovnávání klíčových momentů vnitřní struktury vzdělávacích systémů, ekonomická typologie. (4) Typy a příklady realizovaných srovnávacích studií (IEA: TIMSS, RLS; OECD: PISA, PIRLS, metodologická úskalí těchto studií). (5) Pohled na evropský kontext výchovy a vzdělávání (Charakteristika 60., 70., 80. a počátku 90. let s důrazem na vliv sjednocovacích snah na evropské školství, role školy v Evro¬pě, profesionalizace, standardy, kurikulum, financování). (6) Pohled na světové trendy ve výchově a vzdělávání v kontextu konk¬rétních podmínek demografických, ekonomických, technických a technologických, etnických, náboženských a ekologických (prognózy vývoje výchovy a vzdělávání, důsledky očekávaného vývoje pro školství: ekonomická náročnost, požadavky na učitele, počty učitelů, využívání technologií apod., srovnání mezinárodních ukaza¬telů vzdělání – UNESCO: Education for All, OECD: Education at a Glance). (7) Výchova a vzdělávání v rozvojových zemích, negramotnost a funkční gramotnost jako celosvětový problém (kampaně za gramotnost ve 20. století, funkční gramotnost v ČR – IALS). (8) Vzdělávací politika v různých systémech, školské reformy a jejich priority posled¬ních desetiletí (9) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém preprimárním, primárním a nižším sekundárním vzdělávání s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO). (10) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém vyšším sekundárním vzdělávání s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO). (11) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém terciárním vzdělávání s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO). (12) Srovnání stavu a vývojových trendů v českém vzdělávání dospělých s vývojem ve vyspělých zemích (Statistiky ČR + statistiky EU, OECD a UNESCO).
Literatura
  • Správa a řízení škol: rady škol v mezinárodní perspektivě (Variant.) : Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. a 90. letech 20. století. Studia Paedagogica, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U3-4. Brno: Masarykova univerzita, 1999, roč. 1998-1999, č. 1, s. 25-41. ISSN 1211-6971. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 91 s. ISBN 80-86039-51-X. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Objevujeme Evropu :kniha pro učitele. Praha: Karlova univerzita, 1997, 219 s. ISBN 80-86039-27-7. info
  • JEŽKOVÁ, Věra a Eliška WALTEROVÁ. Vzdělávání v zemích Evropské unie. V Praze: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 194 s. ISBN 80-86039-19-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
  • JŮVA, Vladimír a Čestmír LIŠKAŘ. Úvod do srovnávací pedagogiky. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 223 s. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Typ výuky: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro zíkání kreditů: prezentace seminární práce a písemná zkouška
Informace učitele
Studenti kombinovaného studia mají předepsáno 10 hodin konzultací. Seminární práce mají uloženy ve stejném rozsahu jako studenti denního studia. Mají povinnost je v daném termínu vložit do systému Elf tak, aby si je všichni ostatní účastníci kurzu měli možnost s předstihem přečíst a připravit se tak na diskusi při prezentaci. Literatura: A Decade of Reforms at Compulsory Education Level in The European Union (1984-94). EURYDICE, Brusel 1997. Analýza vzdělávací politiky. 1999. OECD, Středisko pro výzkum a inovace ve vzdělávání. Praha 1999. Education at a Glance. 1998, 1999. OECD, Paris 1998, 1999. Funkční gramotnost dospělých. Národní zpráva z projektu SIALS. Praha 1998. Jůva, V., Liškař, Č.: Úvod do srovnávací pedagogiky. SPN, Praha, 1982. Halls, W., D. (Ed): Comparative Education. Contemporary Issues and Trends. Jessica Kingsley Publishers, Unesco, 1990. Husén, T., Tuijnman, A., Halls, W.D. (ed): Schooling in Modern European Society. A Report of the Academia Europaea. Pergamon Press, Oxford 1992. Pol, M., Rabušicová, M.: Správa a řízení škol: Rady škol v mezinárodní perspektivě. Paido, Brno 1996. Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, Praha 1999. Rabušicová, M.: Negramotnost jako celosvětový problém. Pedagogika, č. 3, 1990. Rabušicová, M.: Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. až 90. letech 20. století. In: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická, U3, Brno 1998-99. Váňová, M.: Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. PdF UK, Praha 1998. Walterová, E.: Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. MU, Brno, 1994 Walterová, E., Ježková, V.: Vzdělávání v zemích Evropské unie. PdF UK, Centrum evropských studií, Praha 1997. Walterová, E. a kol.: Objevujeme Evropu. PdF UK, Centrum evropských studií, Praha 1997. World Education Report 1991+1993+1995. Unesco. Paris. Zprávy o národní politice ve vzdělávání, Česká republika. OECD, Praha 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.