FF:PGK51B89 Multikulturní výchova - Informace o předmětu
PGK51B89 Multikulturní pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz multikulturní výchovy je určen pro studenty oboru Sociální pedagogika a poradenství, popř. pro studenty oboru Pedagogika. Kurz je ukončen zápočtem, jehož podmínkou je vypracování seminární práce, kterou každý posluchač prezentuje na seminářích navazujících na teoretické přednášky. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky multikulturní výchovy, jakožto jednoho ze základních konceptů multikulturní společnosti, tvořené přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Tuto širokou tématiku nelze řešit pouze na poli pedagogiky, proto v sobě kurz zahrnuje poznatky z dalších společenskovědních disciplín, jako je kulturní antropologie, sociální psychologie, politologie atd. Úvod je zaměřen především na vymezení některých základních teorií např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, multikulturní společnost, xenofobie apod. Dále bude pozornost věnována zejména rómské minoritě, která patří nepochybně ke zvláštním sociokulturním fenoménům ve skladbě obyvatelstva ČR. Pro pochopení specifik této minority a pro následné uplatňování principů multikulturní výchovy je nutné seznámit se se základními fakty z historie Romů, s některými demografickými a statistickými údaji, se specifiky hodnotového systému apod. Širokým tématem je okruh problémů tvorby koncepce integrace romské minority v podmínkách ČR. K diskusím budou nabídnuty příklady, metody, výsledky i zkušenosti s důrazem na význam a možnosti vzdělávání romských dětí
- Osnova
- Koncept multikulturní společnosti Etnické, sociální a náboženské skupiny Kulturní vzor, kulturní pluralismus, xenofobie Romská minorita, koncepce integrace romské minority v ČR.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 199 stran. ISBN 9788024730691. URL info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Přednáška, seminář, diskuse. Předmět je ukončen zápočtem. Vypracování a prezentace seminární práce.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2006. Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Teorie- praxe- výzkum. Praha: ISV, 2001. Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. Říčan, P. S Romy žít budeme ; jde o to jak. Praha: Portál, 1998. Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995. Nečas, C. Romové včera a dnes. Olomouc: UP, 1993. Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. Šišková, T.Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. Wolf,J. Člověk a jeho svět. Praha: UK, 1992.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PGK51B89