PSB_603 Úvod do psychologického výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Eva Rubínová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:30–14:05 C51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit studentům nejvýznamnější vědecké studie, které ovlivnily vývoj psychologické teorie i praxe ve všech psychologických oborech. Skrze četbu původních textů by si studenti měli upevnit znalosti z metodologie. Při diskusích v rámci přednášek a také při psaní úkolů by pak měli rozvíjet kritické myšlení.
Osnova
  • 1. Sociální psychologie: Behavioral study of obedience (Milgram, 1963); A study of prisoners and guards in a simulated prison (Haney, Banks, & Zimbardo, 1973). 2. Biologická a komparativní psychologie: Transmission of aggression through imitation of aggressive models (Bandura, Ross, & Ross, 1961); Hemisphere deconnection and unity in conscious awareness (Sperry, 1968). 3. Diverzita: Sex reassignments at birth: a long term review and clinical implications (Diamond & Sigmundson, 1997); Why are children in the same family so different from one another? (Plomin & Daniels, 1987) 4. Vývojová psychologie: Love in infant monkeys (Harlow, 1959); Conditioned emotional reactions (Watson, 1920). 5. Kognitivní psychologie: Reconstruction of automobile destruction: an example of the interaction between language and memory (Loftus & Palmer, 1974); Retrieval time from semantic memory (Collins & Quillian, 1969). 6. Psychologické metody: The effect of experimenter bias on the performance of the albino rat (Rosenthal & fode, 1963).
Literatura
    povinná literatura
  • Haney, C., Banks, C., & Zimbardo, P. (2004). A study of prisoners and guards in a simulated prison. Theatre in prison: Theory and practice, 19-32.
  • Loftus, E. F., & Palmer, J. C. (1974). Reconstruction of automobile destruction: An example of the interaction between language and memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 13(5), 585-589.
  • Harlow, H. F. (1959). Love in infant monkeys (pp. 94-100). San Francisco: WH Freeman.
  • Banyard, P., & Grayson, A. (2008). Introducing psychological research. Palgrave Macmillan.
  • Collins, A. M., & Quillian, M. R. (1969). Retrieval time from semantic memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 8(2), 240-247.
  • Rosenthal, R., & Fode, K. L. (1963). The effect of experimenter bias on the performance of the albino rat. Behavioral Science, 8(3), 183-189.
  • Diamond, M., & Sigmundson, H. K. (1997). Sex reassignment at birth: Long-term review and clinical implications. Archives of pediatrics & adolescent medicine, 151(3), 298.
  • Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models.
  • Plomin, R., & Daniels, D. (1987). Why are children in the same family so different from one another?. Behavioral and Brain Sciences, 10(01), 1-16.
  • Watson, J. B., & Rayner, R. (2000). Conditioned emotional reactions. American Psychologist, 55(3), 313-317.
  • Sperry, R. W. (1968). Hemisphere deconnection and unity in conscious awareness. American Psychologist, 23(10), 723-33.
  • Milgram, S. (2001). Behavioural study of obedience. Conflict, Order and Action: Readings in Sociology, 134.
    doporučená literatura
  • Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press.
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky. Seminární práce - diskuse, práce v malých skupinách. Domácí četba
Metody hodnocení
1) Každý student si zvolí tři klasické studie, ze kterých připraví buďto samostatně nebo ve dvojici prezentaci ve výuce (alespoň jednou přitom prezentuje samostatně, alespoň jednou prezentuje s partnerem). Nabídku studií mají studenti k dispozici ve sdílené tabulce. 2) Každý student si z široké nabídky nedávných studií vyberou jednu, ze které vypracují popularizaci. Studenti si vzájemně poskytují zpětnou vazbu průběžné verze popularizací (každý studen komentuje dvě popularizace jiných studentů) 3) Studenti se rozdělí do tří skupin a vytvoří návrh přímé replikace vybrané studie, případně sesbírají data a vytvoří výzkumnou zprávu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/PSB_603