FF:VIKBB36 Nácvik kom. dovedností - Informace o předmětu
VIKBB36 Nácvik komunikačních dovedností
Filozofická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 2/0/0. interaktivní bloková výuka. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 8:20–12:25 C11
- Předpoklady
- Seminář je zaměřen na rozvoj kompetencí v oblasti komunikace. Zabývá se komunikací ve vztahovém kontextu, nabízí pohled na komunikaci jako cestu k vytváření a kultivaci plnohodnotných vztahů mezi lidmi, a záměrně tak poněkud „upozaďuje“ vnímání komunikace jako efektivního předávání informací. Cílem semináře je hledání vlastních zdrojů pro vyváženou komunikaci cestou sebepoznání, pokus o analýzu „dobré“ komunikace, rozšiřování repertoáru vlastních komunikačních dovedností. Studenti mohou společně s využitím zpětné vazby objevit, poznat a dále kultivovat své dovednosti. Od studentů v semináři se očekává ochota spoluvytvářet témata a náplň jednotlivých setkání, pracovat na svých dovednostech, učit se dávat a přijímat vyváženou zpětnou vazbu. Na vlastní komunikaci se zaměříme i s využitím rozboru videonahrávek reálných a modelových situací. Studenti budou (nejen) svou komunikaci natáčet i v mezidobí jednotlivých setkání a poté ji společně rozebírat.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Student je po skončení kurzu schopen: • Analyzovat své zdroje pro vyváženou komunikaci • Reflektovat kritéria dobré komunikace • Rozšířit repertoár vlastních komunikačních dovedností • Zlepšit doposud získané komunikační dovednosti • Prohloubit sebereflexi a sebepoznání ve vztahu ke komunikaci s druhými
- Osnova
- • Sebereflexe • Hledání komunikačních zdrojů a vzorů • Reflexe vlastních komunikačních dovedností • Komunikace jako prostředek k vymezení osobních hranic • Komunikace jako vztah • Respekt k sobě a komunikačnímu partnerovi • Sociální percepce • Analýza dobré komunikace • Komunikace v konfliktu
- Literatura
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISBN 9788073673871. URL info
- PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy - dovednosti - poruchy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 146 s. ISBN 8024708582. info
- POKORNÝ, Jiří. Manuál tvořivé komunikace. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: Cerm, 2004, 300 s. ISBN 8072043307. info
- Výukové metody
- Interaktivní skupinová činnost formou zkušenostního a reflektivního učení a videozpětné vazby.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou pravidelných skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, prezentace nabytých znalostí.
- Informace učitele
- Výuka bude probíhat v učebně C14, a to vždy v úterý 1x za 14 dní:
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2013/VIKBB36