FF:PSKB_208 Projektivní metody pro děti I - Informace o předmětu
PSKB_208 Projektivní metody pro děti I
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška &&! PSB_208 Projektivní metody pro děti I
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, PSA 036 - Vývojová psychologie I,II a PSA 053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích,a vypracování závěrečné písemné práce. Minimální účast na výuce je stanovena na 5 vyučovacích hodin z 8. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS)
- Cíle předmětu
- Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami, prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivní metody Baum Test a Kresba lidské postavy - praktickou zkušenost z práce s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody /pozorování, anamnéza/.
- Osnova
- Úvod: vymezení základních pojmů, klasifikace projektivní technik, projektivní techniky v dětské praxi, kriticé výhrady proti projektivním technikám. Projektivní metoda Baum Test a Kresba lidské postavy.
- Literatura
- doporučená literatura
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
- COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
- Altman, Z. /1998/: Test stromu, přítučka, Praha, PPPP s.r.o.
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
- ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá dvakrát za semestr v blocích po 4 vyučovacích hodinách (2 hodiny přednášky, 2 hodiny cvičení). Předpokládá se aktivní účast, diskuse na seminářích, absence maximálně 3 hodiny z celkového počtu 8 vyučovacích hodin.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu /kolokvium/ je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovaný - nebo pod supervizí vyhodnocený Test stromu diagnostickým postupem, presentovaným na seminářích /popis, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnosický závěr/.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/PSKB_208