FF:IM099a Umění pohyblivých obrazů I - Informace o předmětu
IM099a Umění pohyblivých obrazů I
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 9. 10. 10:00–13:15 N21, 14:10–17:25 N21, Pá 6. 11. 10:00–13:15 N21, 14:10–17:25 N21, Pá 27. 11. 10:00–13:15 N21, 14:10–17:25 N21
- Předpoklady
- Hlavním cílem kurzu je porozumění základům umění pohyblivých obrazů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- První část přednášky Umění pohyblivých obrazů představí, jak se definují jednotlivé proudy, komunity, skupiny, manifesty a estetika v průběhu šedesátých let až do současnosti. K demonstrování této části přednášky nám poslouží výběr ze zahraničních retrospektivních kurátorských kolekcí videií. Shromážděná díla prezentují rozmanitost umělecké tvorby, a to v širokém spektru od hravých formálních experimentů s obrazem a zvukem, přes díla využívající pionýrské technologické postupy či remixující různorodý nalezený materiál až k videím, která vznikla záznamem pokusů analogických těm vědeckým, jež vynikají zejména touhou překračovat meze známých technologií. Budeme se věnovat pracem již etablované generace tvůrců.
Druhá část přednášky představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme audiovizuální díla některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách (AVU, FaVU, FAMU, VŠUP a dalších.). Studenti by se tak měli, a to na základě úvodního historického exkurzu do problematiky audiovizuálního umění, seznámit se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a audiovizuálních děl a představení jednotlivých tvůrčích osobností. - Osnova
- - Specifika videoartu a audiovizuálního umění
- - Definování jednotlivých proudů, komunit, skupin a manifestů
- - Performance, aktivistické a komunitní hnutí
- - Témata a technologie
- - Estetika, formální postupy, experimenty s obrazem a zvukem
- - Prezentace a instalace
- - Divácká percepce a recepce
- - Současné světové a české audiovizuální umění v průběhu devadesátých let až do současnosti
- Literatura
- Rush, Michael. Video Art. London: Thames and Hudson, 2003
- Rush, Michael. New Media In Late 20th Century Art. London: Thames and Hudson, 2003
- Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991
- Náhradní obsah: Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Esej
- Informace učitele
- Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/IM099a