FF:PG42B76 Etická výchova - Informace o předmětu
PG42B76 Etická výchova
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alena Schauerová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:30–14:05 B2.21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, M-HS)
- Pedagogika (program FF, M-PD)
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Disciplína seznamuje studenty se základními etickými pojmy a ukazuje spojitost mezi etikou a etickou výchovou. Přiblíží mravní výchovu jako součást i zásadní zaměření výchovy. Na základě historického exkurzu objasní proměny cíle, forem a metod etické výchovy. Uvede v aktuálních dimenzích etiku učitele a vychovatele. Zaměří rovněž pozornost k mravním otázkám současné školy jako je liberální výchova, etické hodnoty, odměny a tresty, trestní odpovědnost nezletilých, šikana. Kurz otevře možnost diskuse k některým naléhavým etickým problémům současnosti se smyslem pěstovat citlivost k neetickému jednání.
- Osnova
- Etika a mravní výchova.
- Základní etické pojmy.
- Hodnoty a hodnocení.
- Základní etické normy.
- Cíl a obsah mravní výchovy.
- Etapy mravního vývoje dítěte.
- Komenského pojetí mravní výchovy.
- Metody mravní výchovy.
- Prostředky mravní výchovy.
- Etika učitele, vychovatele.
- Práva dítěte.
- Aktuální výchovné problémy ve škole
- Literatura
- povinná literatura
- ROTTER, Hans. Osoba a etika :k základům morální teologie. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 1997, 139 s. ISBN 80-85959-18-6. info
- doporučená literatura
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
- KOMENSKÝ, Jan Amos. Jana Amosa Komenského Didaktika velká. Edited by Josef Hendrich, Translated by Augustin Krejčí. Vyd. 3. Brno: Komenium, 1948, 252 s. URL info
- UHER, Jan. Problém kázně. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1924, 218 stran. URL info
- Výukové metody
- přednáška, diskuze, skupinové projekty
- Metody hodnocení
- Písemná práce.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Kučerová Stanislava: Mravní výchova, Brno 1993
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/PG42B76