FF:KPI11 Information Literacy Course - Course Information
KPI11 Information Literacy Course
Faculty of ArtsAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Hana Tulinská (lecturer)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (lecturer)
Mgr. Lukáš Eliaš (seminar tutor)
Mgr. Erika Mirová (seminar tutor)
Mgr. Jana Uchočová (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Hana Tulinská
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts - Timetable of Seminar Groups
- KPI11/Drevova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Elias: No timetable has been entered into IS. L. Eliaš
KPI11/Georgala: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Jandova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Kadlecova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Kmochova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Kourilova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Kovarova: No timetable has been entered into IS. P. Vizváry
KPI11/Martonova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Mirova: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Sloupenska: No timetable has been entered into IS.
KPI11/Tulinska: No timetable has been entered into IS. H. Tulinská
KPI11/Uchocova: No timetable has been entered into IS. - Prerequisites
- Basic computer literacy.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 350 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/350, only registered: 0/350, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/350 - Course objectives
- At the end of the course students should be able to: - define main concepts of the research topic, define their information demands - search and choose relevant sources of information - be familiar with the use of electronic and classic information sources related to their subject of study - know how to use effectively miscellaneous search engines - manage how to evaluate, organize and use information - be familiar with the differencies of particular search engines in electronic information sources - use library electronic information services for their study and practice - work with scientific texts - be familiar with (new) Internet utilities - understand ethical and legal matters related to information technologies, information science etc.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování kurzu umět:
- nalézt správná místa pro vyhledávání informací,
- efektivně vyhledávat v odborných databázích a nalézt tak kvalitní zdroje pro svoji práci,
- dobře volit klíčová slova,
- správně citovat a zvýšit si tak hodnotu své práce,
- lépe psát odborné vysokoškolské práce,
- kriticky posoudit, který zdroj je pro vás ten správný a důvěryhodný,
- užívat metody efektivního a kritického čtení,
- vytvořit poster, infografiku či prezentaci,
- psát si poznámky a organizovat si je
- Syllabus
- Solving problem
- Searching information and organization
- Analysis
- Creating a publishing of information
- Literature
- recommended literature
- BEČKA, Josef Václav. Jak psát dobře a správně. 1. vyd. Praha: Novinář, 1974, 177 s. info
- MEŠKO, Dušan and Dušan KATUŠČÁK. Akademická príručka. 1. slovenské vyd. Martin: Osveta, 2004, 316 s. ISBN 8080631506. info
- ŠANDEROVÁ, Jadwiga and Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
- ŠIMEK, Dušan and Helena KUBÁTOVÁ. Od abstraktu do závěrečné práce : jak psát (a možná i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 56 s. ISBN 8024404354. info
- ZBÍRAL, Robert. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009, 159 s. ISBN 9788072017799. info
- KRČÁL, Martin and Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. 1. vyd. Blansko: Martin Krčál - Citace.com, 2014, 212 pp. ISBN 978-80-260-6074-1. oficiální stránka knihy info
- KATUŠČÁK, Dušan, Barbora DROBÍKOVÁ and Richard PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce : jak psát bakalářské práce, diplomové práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti,. [1. české vyd.]. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 9788089132706. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ and Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Translated by Ivan Seidl. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 8071981737. info
- not specified
- BELCHER, Wendy Laura. Writing your journal article in 12 weeks : a guide to academic publishing success. Los Angeles: SAGE, 2009, xxi, 351. ISBN 9781412957014. info
- COTTRELL, Stella. The study skills handbook. 4th ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013, vi, 426. ISBN 9781137289254. info
- GODFREY, Jeanne. How to use your reading in your essays. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013, viii, 162. ISBN 9781137294685. info
- GREETHAM, Bryan. How to write better essays. 3rd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013, xi, 315. ISBN 9781137293282. info
- Teaching methods
- Full e-learning, weekly modules require regular work on homeworks and tetst.
- Assessment methods
- Distance online course, comprised of 12 theme modules. For succesful course conclusion, students have to: - fulfil continuous written homeworks and tests - pass a final written homework and test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: celý předmět je formou eLearningu. - Teacher's information
- http://kisk.phil.muni.cz/kpi
- Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/KPI11