FF:CJBB137 Čeština 16.–19. století - Informace o předmětu
CJBB137 Čeština v průběhu 16.–19. století
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 C41
- Předpoklady
- CJA041 Histor. mluv. češtiny
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Český jazyk se specializací počítačová lingvistika (program FF, N-FI)
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní náplní semináře je jazykový a stylistický rozbor vybraných českých textů od 16.-19. století nebo rozbor tehdejšího pravopisu. Obsahem seminární práce je buď téma týkající se soudobého společenského vývoje v českých zemích, nebo analýza všech jazykových aspektů vybraného textu, která ústí v konstatování, jakým dojmem mohl text v době svého vzniku působit na tehdejší publikum, tzn. zhodnocení stylistického záměru jeho tvůrce a jeho výsledku. Seminární práce o pravopisu té doby sledují, v čem se pravopis vybrané památky shoduje/neshoduje s dosavadními poznatky. Konfrontací dílčích poznatků o plánu hláskoslovném, morfologickém, syntaktickém a pojmenovacím, popř. o literární formě, se dospívá ke komplexnímu obrazu jazyka a stylu analyzovaného díla a jeho zhodnocení. Představení tehdejší společnosti z různých zorných úhlů zase umožní lépe pochopit postavení češtiny v českých zemích.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětů schopen:
identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period vývoje češtiny;
napsat zasvěcený referát na téma vývoj češtiny v 16.-19. století;
porovnat a vyzdvihnout rozdíly mezi jednotlivými vývojovými etapami;
analyzovat současné vědecké poznatky oboru - Osnova
- Náplní semináře jsou vybraná témata z vývoje spisovné češtiny. Výklad vyučujícího, který představí podobu češtiny v období 16.-19. stol. Referáty studentů na téma čeština/společnost ve vybraném vývojovém období: humanistická čeština 16.–první poloviny 17. století, barokní čeština druhé poloviny 17.–druhé třetiny 18. století, čeština národního obrození–(přibližně) 1770–1840. Následná diskuse, v níž se studenti vyjadřují k přednášenému tématu.
- Literatura
- Havránek, B.: Vývoj spisovného jazyka českého. In: Československá vlastivěda, řada II, Spisovný jazyk český a slovenský. Praha 1936. Druhé, upravené vyd. Praha 1979.
- Šlosar, D. et al.: Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno 2009.
- Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, 1092 stran. ISBN 9788074224812. info
- VEČERKA, Radoslav. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. PLESKALOVÁ, J., KARLÍK, P., KRČMOVÁ, M. a VEČERKA, R. (ed.). Praha: Academia, 2007, 638 s. Academia, 1. ISBN 978-80-200-1523-5. info
- PORÁK, Jaroslav. Humanistická čeština : hláskosloví a pravopis. Praha: Univerzita Karlova, 1983. info
- Výukové metody
- Seminář. V první části převažuje výklad učitele, v druhé části semestru vystupují účastníci semináře s vlastními referáty. Jejich hodnocení probíhá formou diskuse.
- Metody hodnocení
- Podmínkou k získání zápočtu je aktivní účast na semináři, tj. podíl na diskusi o přednášených tématech a dále vypracování referátu. Posluchač jej přednese ve výuce nebo odevzdá v písemné podobě.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/CJBB137