DSMgrB18 Pseudohistorie versus věda

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Mirón Jurík (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 A21, kromě St 13. 11.
Předpoklady
(SOUHLAS) && (! DSMB18 Pseudohistorie versus věda )
*** UPOZORNĚNÍ *** Předmět je pod tímto kódem vypisován výlučně pro studenty imatrikulované nejpozději na jaře 2019. Všichni ostatní zájemci si zapisují předmět již pod novým kódem DSMB18.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V intencích "poznej svého nepřítele" má předmět studentům nabídnout základní "know how", jak uspět v komunikaci s lidmi, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Výsledkem má být pokus o nápravu jejich falešného historického vědomí, a to do té míry, aby byli ochotni sáhnout po relevantnější literatuře. V neposlední řadě je cílem procvičit kritické myšlení a schopnost argumentace studentů, díky čemuž budou umět jasně a zřetelně vyvrátit pseudovědecké teorie týkající se vývoje lidských dějin.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student lépe připraven čelit v diskusích lidem, kteří jsou ovlivněni pavědeckou literaturou. Dokáže jasně a zřetelně ozřejmit, proč tyto teorie neobstojí při aplikování vědecké a historické kritiky. Zároveň bude schopen případně oběti pavědecké literatury odkázat na relevantní zdroje k sledovaným tématům.
Osnova
  • 1) Úvod do problematiky: metody a způsoby argumentace; zneužívání vědy; příčiny vzniku literatury pochybného charakteru; jak vést diskusi s lidmi, kteří věří pavědecké literatuře; uzavřenost vědeckého poznání a chyba akademického prostředí; mise humanitních věd a jejich závazek vůči společnosti.
  • 2) Erich von Däniken a fenomén mimozemského zásahu do lidských dějin.
  • 3) Záhady pyramid.
  • 4) Kreacionismus a Bible jako pramen historického poznání.
  • 5) Germáni, "národ nad všechny národy".
  • 6) Slované, "národ nad všechny národy".
  • 7) Templáři, "rytířský řád, který dodnes řídí svět"?
  • 8) Chybné překlady a jejich důsledky pro interpretaci.
Literatura
    povinná literatura
  • SHERMER, M. The sceptic encyclopedia of pseudoscience. California: Santa Barbara, 2012. 903 s. ISBN 15-760-7653-9.
    doporučená literatura
  • CLINE, E. From Eden to Exile: Unraveling Mysteries of the Bible. National Geographic, 2008. 239 s. ISBN 14-262-0084-6.
  • FEDER, K. L. Frauds, Myths and Mysteries: Science and Pseudoscience in Archaeology. Oxford: Oxford University Press, 2017. 352 s. ISBN 01-906-2965-7.
  • KUKAL, Z. Atlantis ve světle moderní vědy. Praha: Academia, 1985. 272 s.
  • MALINA, J – KUKAL, Z. Soumrak kouzelníků. Praha: Horizont, 1987. 208 s.
  • MONTGOMERY, D. The Rocks Don´t Lie. New York: W. W. Norton & Company, 2012. 320 s. ISBN 03-933-4624-2.
Výukové metody
Přednášky, čtení jednotlivých pasáží z vybrané literatury, prezentace studentských prací k přidělené literatuře, diskuse.
Metody hodnocení
Aktivní účast, napsání recenze k přidělené literatuře a její prezentace na hodině.
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020.