ESA911 Evropská kulturní studia: Realismus v evropském umění

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Rostislav Niederle, Ph.D. (přednášející), Mgr. Hana Řehulková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Rostislav Niederle, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Ivana Vašinová
Dodavatelské pracoviště: Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 C33
Předpoklady
Students will learn and acquire the current approaches, methods and concepts in use and practice in the European culture studies.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs evropských kulturních studií se zabývá otázkami dějin kultury a umění se zvláštním zřetelem na přejímání, vzájemné ovlivňování a prostupování kulturních, sociálních, jazykových a národnostních identit v evropském regionu.
Výstupy z učení
Posluchač si prostřednictvím přednášek, projekcí a vlastní četby osvojí určitou část evropského kulturního dědictví, tj. bude chápat umělecká díla na pozadí evropských institucí a myšlenkových tradic. Semestr se zaměří na průniky těchto tematických a myšlenkových okruhů.
Osnova
  • Realismus v evropské kultuře Realismus v umění je normálně spojován s tzv. pravdivým zobrazením či reprezentací světa. Taková na první pohled nevinná doktrína je však problematická. Jak si povšiml už Platón, má-li být umělecká reprezentace pravdivá v přísném korespondenčním smyslu, k čemu je jí vůbec třeba, máme-li skutečnost samu? A není-li pravdivá, je fikcí, a jako taková si může nějakou „pravdivost“ nárokovat pouze v nějakém jiném, uměleckém smyslu. Cílem kurzu je zproblematizovat, nikoli relativizovat, pojem realismus a v ideálním případě je cílem podnět k individuálnímu promyšlení vztahu svět – umělecká reprezentace světa. Presentovaná filmová díla proto nemusí vždy odpovídat obecným představám o realistickém díle. Texty k realismu se týkají obecně estetiky (mimesis), teorie filmu, vztahu umění a politiky, teorie literární tvorby, výtvarného umění, divadla. Kurz bude ukončen písemným testem, otázky v testu budou čerpány výhradně z uvedených textů a filmů. Prakticky je kurz členěn do dvou skupin, samostudia a filmových projekcí. úvodní přednáška a projekce: Vertov: Muž s kinoaparátem samostudium: Losev, Šestakov: Nápodoba (Dějiny est. kat., s. 226–262) projekce: Kara: Zítra byla válka samostudium: Ejzenštejn: O stavbě uměleckého díla projekce: Klimov: Jdi a dívej se samostudium: Reichel: Svůdný klam Třetí říše (s. 271-299) projekce: Ejzenštejn: Křižník Potěmkin samostudium Šklovskij, Majakovskij: Jak dělat prózu projekce: Toro: Faunův labyrint samostudium Gombrich: Umění a iluze (Pravda a stereotyp, s. 73-106) projekce Sica: Zloději kol samostudium: Brecht: Myšlenky (s. 7-49) projekce: Riefenstahl: Triumf vůle
Literatura
  • GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.),. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 8072031430. info
  • LUKÁCS, György. Umění jako sebepoznání lidstva. Edited by Petr Rákos, Translated by Růžena Grebeníčková. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1976, 447 s. URL info
  • AUERBACH, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Translated by Miloslav Žilina - Vladimír Kafka - Rio Preisner. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1968, 501 s. info
  • LUKÁCS, György. Metafyzika tragédie. Praha: Československý spisovatel, 1967, 187 s. URL info
  • LUKÁCS, György. Studies in European realism. New York: Grosset & Dunlap, 1964. info
  • HOSTINSKÝ, Otakar. O umění. Vydání I. Praha: Československý spisovatel, 1956, 686 stran. URL info
Výukové metody
přednášky, filmové projekce
Metody hodnocení
Odevzdání eseje na základě zadané literatury (seznam literatury je pouze doporučující a výběrový), kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Obecné podmínky ukončování kursů Semináře estetiky
Předmět je vyučován jednorázově.
Obecné podmínky ukončování kursů Semináře estetiky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2022.