FF:NJII_35B Jazyk masmédií - Informace o předmětu
NJII_35B Jazyk masmédií
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 G23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Germanistická literární věda (program FF, N-NJ_)
- Germanistika jako věda o kultuře (program FF, N-NJ_)
- Německá jazykověda (program FF, N-NJ_)
- Německý jazyk a literatura (program FF, B-NJ_) (2)
- Německý jazyk a literatura (program FF, N-NJ_)
- Překladatelství němčiny (program FF, N-PMEJ_)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (3)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: seznámení se se základní typologií masmédií: printmédia, elektronická média, online média; vymezení komunikativních a lingvistických znaků různých typů masmédií; porozumění a analýza publicistických textů s důrazem na novější ligvistické tendence, metaforika a idiomatika v publicistických textech; vymezení rozdílů mezi "bulvárem" a "solidním" tiskem; rozlišení jednotlivých textových druhů v masmédiích; tendence k prolínání jednotlivých textových druhů a k "bulvarizaci".
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
analyzovat publicistické texty z hlediska novějších ligvistických tendencí, s ohledem na metaforiku a idiomatiku v publicistických textech
rozlišit seriózní média a bulvár z jazykového hlediska
rozlišit a charakterizovat jednotlivé textové druhy v masmédiích (print a online), příp. jejich splývání a vzájemné ovlivňování. - Osnova
- Schwerpunkte:
- Einleitung: Einteilung der Massenmedien
- Historische Aspekte
- Kommunikationstheoretische Aspekte
- Linguistische Merkmale (rhetorisch-stilistische Aspekte)
- Metaphorik und Idiomatik in der Presse und Publizistik
- "Der Spiegel" und "Bildzeitung"
- Textsorten und ihre Vermischung
- Literatura
- BURGER, Harald. Mediensprache : eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Edited by Martin Luginbühl. 3., völlig neu bearbeitete. Berlin: Walter de Gruyter, 2005, x, 486. ISBN 3110173530. info
- LÜGER, Heinz-Helmut. Pressesprache. 2., neu bearbeitete Aufl. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1995, 169 s. ISBN 348425128X. info
- BURGER, Harald. Sprache der Massenmedien. 2., durchges. und erw. Aufl. Berlin: Walter de Gruyter, 1990, 388 s. ISBN 3110123061. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář, 2 hodiny týdně
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen kolokviem. Student písemně analyzuje zadaný publicistický text
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/NJII_35B