ISKKPV05 Methods of critical thinking in the online environment

Faculty of Arts
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Monika Macháňová (lecturer)
Mgr. Eva Víchová (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Prerequisites
Interest in critical thinking, willingness to communicate with the lecturers and fulfill task.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem tohoto kurzu je zobrazit rozmanitost použití kritických metod a strategií při práci se vzdělávacími materiály a poukázat na důležitost racionality v kontextu celoživotního učení.
Learning outcomes (in Czech)
Na konci kurzu bude student schopen:
– porozumět principům kritického myšlení;
– ubránit se kognitivním zkreslením;
– rozeznat validní argument od argumentačního faulu;
– efektivně aplikovat znalosti z kurzu do praxe.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova kurzu:
  • 1. Co je to kritické myšlení?
  • 2. Kognitivní zkreslení a argumentační fauly
  • 3. Nástroje a metody pro rozvoj kritického myšlení
  • 4. Odvěké pravdy aneb Už staří Řekové věděli, že…
  • 5. Závěrečné shrnutí a úkol
Literature
    recommended literature
  • PICHA, Marek. Jak poznat argumentační faul (How to recognize a fallacy). In NASIV 2018. 2018. info
  • PICHA, Marek, Iva SVAČINOVÁ and Tomáš ONDRÁČEK. Formální rysy přesvědčování (The formal aspects of persuasion). 2015. info
  • PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu (Critical thinking and reconstruction of argument). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 41 pp. ISBN 978-80-210-6730-1. info
  • KAHNEMAN, Daniel. Thinking, fast and slow. London: Penguin Books, 2012, 499 s. ISBN 9780141033570. info
  • Judgment under uncertainty : heuristics and biases. Edited by Daniel Kahneman - Paul Slovic - Amos Tversky. New York: Cambridge University Press, 1982, xiii, 555. ISBN 0521284147. URL info
  • TVERSKY, A. and D. KAHNEMAN. The framing of decisions and the psychology of choice. Science. 1981, vol. 211, No 4481, p. 453-458. info
Teaching methods
Teaching activities and methods: critical and reflective work with e-course text, primary and secondary literature; performing activation tasks and exercises and solving problematic issues. The course is designed as a non-tutored e-learning course.
Assessment methods
Participation, continuous fulfillment of tasks and challenges in the course.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: e-learningový kurz.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2021/ISKKPV05