FF:SAKS002 Vícejazyčnost - Informace o předmětu
SAKS002 Vícejazyčnost, jazyková změna a jazyková politika
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 G32
- Předpoklady
- ! AJ22094 Vícejazyčnost && ! ROM0B012 Vícejazyčnost, jaz. pol.
-- - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Předmět si nemohou zapsat studenti Bc. studia AJ - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, N-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Anglofonní a frankofonní areály (program FF, N-SAKS_)
- Anglofonní a hispanofonní areály (program FF, N-SAKS_)
- Anglophone and Francophone Area Studies (program FF, N-SAKSA_)
- Anglophone and Hispanophone Area Studies (program FF, N-SAKSA_)
- Překladatelství anglického jazyka (program FF, N-HS)
- Překladatelství anglického jazyka (program FF, N-PT) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- At the end of the course, students will be able to understand the language situation in North America. They will appreciate the current situation in the context of diverse historical, social, economic and political changes. The course deals with various aspects of multilingualism in Canada, USA and Mexico and notes the mutual position of the individual languages in various areas of the continent. The course concentrates on three areas: multilingualism, language change and language policy.
- Výstupy z učení
- After passing this course, students will be able to:
- understand the language situation in North America
- perceive the current state in the context of historical, social, economic and political changes
- apprecaite the historical context of multilingualism in the USA
- understand the operation of language policy and planning with respect to the Hispanic population
- understand the processes of language change
- understand current changes in the language and the relationship between the Anglophone and the Francophone population in Canada. - Osnova
- The course will cover some of the following topics: 1. Linguistic situation in USA 2. Linguistic situation in Canada 3. Linguistic situation in Mexico 4. Multilingualism in the modern society 5. Historical overview of colonial influences 6. Code-mixing and code-switching 7. Dialectology in North America 8. Multilingualism of ethnic and marginal groups 9. African American English in the USA - historical sources, social migration, current situation, future trends 10. Lecture by a visiting professor 11. Lecture by a visiting professor 12. Group work - dicussion and presentation of independent reading 13. Multilingualism, language change, language policy
- Literatura
- povinná literatura
- Wolfram, Walt and Natalie Schilling-Estes (2006) American English. Malden and Oxford: Blackwell
- Language in the USA : themes for the twenty-first century. Edited by Edward Finegan - John R. Rickford. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, xviii, 502. ISBN 052177747X. info
- doporučená literatura
- VIERECK, Wolfgang a Karin VIERECK. Encyklopedický atlas anglického jazyka. Edited by Heinrich Ramisch - Marek Nekula, Translated by Andrea Fischerová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 299 s. ISBN 8071065692. info
- TOTTIE, Gunnel. An introduction to American English. Malden: Blackwell, 2002, xx, 293 s. ISBN 0-631-19792-3. info
- neurčeno
- Barriga Villanueva y Pedro Martín Butragueño (dirs.), Historia Sociolingüística de México vol 2: México contemporáneo, 2 vols., El Colegio de México, México 2010.
- Lacorte, Manel / Jennifer Leeman (eds.) (2009): Español en Estados Unidos y otros contextos de contacto: sociolingüística, ideología y pedagogía, Madrid: Iberoamericana ; Frankfurt a.M.: Vervuert.
- Martín Butragueño, Pedro y Yolanda Lastra (coords.), Corpus sociolingüístico de la ciudad de México, México, El Colegio de México, 2012.
- LÓPEZ MORALES, Humberto (coord.), Enciclopedia del español en los Estados Unidos, Madrid, Santillana/Instituto Cervantes, 2008.
- Sociocultural and historical contexts of African American English. Edited by Sonja L. Lanehart. Philadelphia: John Benjamins Pub. Co., 2001, xvii, 371. ISBN 9027248869. info
- Výukové metody
- Seminar work, group work
- Metody hodnocení
- Written examination (test)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/SAKS002