ZDK_23 Sound studies I (praktikum)

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (cvičící)
Garance
Mgr. Filip Johánek
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 29. 9. 16:00–19:40 N21, Pá 13. 10. 16:00–19:40 N21, Pá 3. 11. 16:00–19:40 N21, Pá 1. 12. 16:00–19:40 N21
Předpoklady
Základní znalost DAW (digital audio workstation). Zájem o snímací a záznamovou techniku, zvuk v jeho širším možném, nikoli pouze hudebním, využití. Není vyžadována znalost a praktická obeznámenost s nahrávací technikou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základním technickým vybavením pro snímání a záznam zvuku. Ve výuce se předpokládá práce s DAW. Prostřednictvím analýzy ukázek se budou studenti spolu s vyučujícím pokoušet mapovat kontexty využití zvuku v hudební a nehudební doméně. Minimálně 30 % výuky budou tvořit diskuse nad konkrétním analyzovaným zvukovým materiálem a jeho individuální/společné úpravy. Studenti se budou učit identifikovat a analyzovat užší zvukový kontext zvukového díla a zároveň širší kulturní kontext, ve kterém dílo vzniká a komunikuje. V kurzu bude kladen důraz na praktické zvukové aplikace v terénu (viz osnova) a na práci s nabraným materiálem v DAW. Nedílnou součástí budou moderované diskuse na téma konkrétních zvukových aplikací, celkového univerza zvukařských činností a jejich místa v audio- a audiovizuálních dílech a v obecnosti jejich pozici ve společnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
disponovat širším vhledem do použití zvuku v různých kontextech,
analyzovat použité technologické a zvukově-umělecké prostředky,
na základě zvukového a kulturního kontextu zvolit a použít určité technologické a zvukově-umělecké prostředky.
Osnova
  • 1. úvod
  • 2. diskuse: Sound Studies
  • 3. diskuse + fórum: studiová práce a práce v terénu, zvuk a jeho aplikace (fonografie, zvukové intervence, komerční zadání, location sound, přenos, sound design, ozvučení společenské akce/koncertu atd.)
  • 4. case study: 1kHz
  • 5. fórum: peníze vs. umění vs. umění+peníze - hledání smyslu zvukařské práce, seberealizace
  • 6. terén: intervence - zvukový zásah do terénu
  • 7. terén: zvuk na živých aplikacích „populární" hudby
  • 8. fórum: stereotypy práce se zvukem a jejich nabourávání - „zvukový atomový hřib" v televizi, v rozhlasu
  • 9. diskuse + fórum: „špinavá" a „čistá nahrávka" a pravidla umění v hudbě a ve zvukařské činnosti dle volné interpretace Pierra Bourdieu na příkladech z různých stylů, žánrů, „scén"
  • 10. praxe: zapojení středně velkého zvukového systému - input, aux, snímání, přehrávání, záznam, analog, digitál, optika, proccesing, wire/less
  • 11. praxe: zpětná vazba jako umělecký prostředek
  • 12. praxe: wireless - práce s bezdrátovým přenosem a její limity/umělecké využití signálu se šumem
  • 13. reflexe proběhlého shledávání + poslech zvukového materiálu sejmutého a editovaného v průběhu kurzu a jeho analýza
Literatura
    doporučená literatura
  • The Sonic Witness: On the Political Potential of Field Recordings in Acoustic Art. Fiebig, G.. Leonardo Music Journal : LMJ : journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology Volume: 25 (2015) ISSN: 0961-1215 Online ISSN: 1531-4
  • STERNE, Jonathan. The Sound Studies Reader, Routledge, 2010. ISBN-13: 978-0415771313
  • FLAŠAR, Martin. Elektroakustická hudba. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. ISBN 978-80-210-7944-1. html url PURL epub info
  • VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012, xv, 354. ISBN 9781615931200. info
  • Zvukem do hlavy : sondy do současné audiokultury. Edited by Michal Rataj. 1. vydání. Praha: Český rozhlas, 2012, 175 stran. ISBN 9788073312299. info
  • KYLOUŠEK, Petr a Petr DYTRT. Pierre BOURDIEU, Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole (Les Regles de l'Art. Genese et structure du champ littéraire). Překladatelé. 1. vyd. Brno: Host, 2011, 496 s. Teoretická knihovna, č. 27. ISBN 978-80-7294-364-7. URL info
  • ŘIHÁČEK, Tomáš. Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009, 240 stran. ISBN 9788021048096. info
  • HANÁČKOVÁ, Andrea. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vydání. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318. info
  • LICHT, Alan. Sound art : beyond music, between categories. Edited by Jim O´Rourke. 1st pub. New York: Rizzoli, 2007, 303 s. ISBN 9780847829699. info
  • STERNE, Jonathan. The audible past : cultural origins of sound reproduction. Durham: Duke University Press, 2003, xvi, 450. ISBN 9780822330134. info
  • THOMPSON, Emily Ann. The soundscape of modernity : architectural acoustics and the culture of listening in America, 1900-1933. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002, ix, 500. ISBN 0262201380. info
  • GUATTARI, Félix. The three ecologies. 1st pub. London: Athlone press, 2000, xv, 174 s. ISBN 0-485-00408-9. info
  • SCHAFER, R. Murray. The soundscape : our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1994, xii, 301. ISBN 0892814551. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse, praktické cvičení.
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je 1. aktivní účast na praktických realizacích, 2. aktivní účast na diskusích, 3. účast na minimálně osmi hodinách 4. splnění jednoho ze tří možných úkolů: A. libovolná změna zvukové stopy v reklamním sdělení trvajícím 10-60 vteřin B. libovolná změna zvukové stopy scény z filmu o rozsahu 10-60 vteřin C. natočení krátké obrazové scény (může být s/bez kontaktního zvuku) a změna/tvorba její zvukové stopy, 10-60 vteřin
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.