FF:DISQ007 Metafory, kterými hrajeme - Informace o předmětu
DISQ007 Metafory, kterými hrajeme
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/5. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Znalost knihy Metafory, kterými žijeme (Lakoff, Johnson).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní studia (program FF, B-DS_) (3)
- Divadelní studia (program FF, N-DS_) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz se věnuje průzkumu možné aplikace teorie konceptuální metafory v oblasti teatrologické analýzy.
Kurz probíhá v češtině. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na: - vysvětlit, jak lze použít k analýze dramatu a divadla teorie z oblasti kognitivních věd; - aplikovat vybrané kognitivní teorie - aplikovat teorii konceptuální metafory a teorii konceptuální integrace při analýze dramatu a divadla.
- Osnova
- 1. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
- 2. Základní pojmy kognitivní lingvistiky a poetiky
- 3. Ikoničnost v jazyce a divadle
- 4. Konceptuální metafora: koncepční domény a projekce
- 5. Typy konceptuální metafory
- 6. Konceptuální metafora v multimediálním prostředí
- 7. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v jazyce
- 8. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz ve výkonu
- 9. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metaforický obraz v návrhu scény
- 10. Konceptuální metafora v divadelním prostředí: metafora a hudba
- 11. Konceptuální analýza fragmentu divadelní hry
- 12. Projekt: konceptuální analýza úryvku divadelní hry
- Literatura
- povinná literatura
- Evans, Vyvyan. Cognitive linguistics. WIREs Cognitive Science. 2012.
- Geeraerts, Dirk. Introduction. A rough guide to Cognitive Linguistics. In Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 2006: 1-28.
- LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson. Vyd. 1. Brno: Host, 2002, 282 s. ISBN 8072940716. info
- Margolis, Eric and Stephen Laurence. Concepts: 190-213. Accessed http://www.philosophy.dept.shef.ac.uk/papers/Concept.pdf
- Stockwell, Peter. Cognitive Poetics: An Introduction. London and New York: Routledge, 2002: 75-89.
- Výukové metody
- přednáška, seminární práce, diskuze
- Metody hodnocení
- Seminární projekt, ústní nebo písemná zkouška. Hranice úspěšnosti u zkoušky je 70%.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DISQ007