FF:FAVBPa010 Úvod do studia filmu - Informace o předmětu
FAVBPa010 Úvod do studia filmu
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 9:00–12:40 C34, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- SEMESTR(1)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Přednáška je určena pouze studentům prvního ročníku. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-FAV_) (4)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Přednáška je strukturována jako úvod do rozboru filmu jako umělecké formy coby dynamického systému, a to systému narativního a nenarativního. Zaměří se převážně na systém narativního filmu, coby
(a) osnovu vyprávění, proces vyprávění, aranžmá fikčního světa a dynamiku fikčního světa, stejně jako
(b) stylistický systém na straně druhé. Tvorba i analýza filmu je přitom pojímána jako proces řešení problémů, uměleckých na straně filmařů a výzkumných na straně analytiků.
Přednáška je základem pro porozumění filmovému dílu, procesu filmové tvorby i možností systémové filmové analýzy, přičemž rozvíjí myšlenkovou tradici ruského formalismu, českého strukturalismu, neo/formalistických teorií filmu a historické poetiky filmu. - Výstupy z učení
- Student si absolvováním přednášky osvojí:
- základní nástroje členění kinematografie jako estetického fenoménu, který vychází z konkrétní filmařské praxe;
- základní nástroje systémového rozboru filmového díla jako umělecké formy;
- nástroje k zevrubné dostředivé analýze narativního díla jak vzhledem k konkrétním aspektům jeho výstavby (vyprávění, fikční svět, stylová konstrukce), tak vzhledem k jejich vzájemným funkčním vztahům;
- nástroje k odstředivé analýze narativního díla vzhledem k širším souvislostem výrobní praxe, žánru či tradice;
- schopnost číst a strukturovat odborný text. - Osnova
- - Filmová forma
- - Filmové vyprávění
- - Fikční svět
- - Filmový styl
- - Filmová výroba, rozmanité tradice filmové praxe, způsoby klasifikace filmů
- Literatura
- povinná literatura
- KOKEŠ, Radomír. Rozbor filmu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta, sv. 430. ISBN 978-80-210-7756-0. Munishop info
- BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. Translated by Petra Dominková - Jan Hanzlík - Václav Kofroň. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 stran. ISBN 9788073312176. info
- Výukové metody
- Přednášky, domácí četba, průběžné testování.
- Metody hodnocení
- Povinné průběžné testy během semestru s nejméně 55% úspěšností, přičemž jejich úspěšné absolvování je podmínkou připuštění závěrečné k písemné zkoušce.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/FAVBPa010/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/FAVBPa010