HV_62 Opera: a synthetical genre

Faculty of Arts
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Ing. Alena Albíniová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednášky se budou zaměřovat na analýzu kontrapunktu mezi filmovým obrazem a strukturou, stylem a výrazem hudby k němu komponované. Analýza prostředků, které skladatelé vybrané hudby volí, bude sloužit k definicím výrazových možností spjatosti hudby a obrazu. Důraz je kladen na hudbu artificiální či se artificialitě blížící. V semináři budou probírána především ta filmová díla východního bloku dané doby, která jsou hudbou obzvlášť silně určena a mají v ní tak jeden z hlavních výrazových prostředků. Z osobností ovlivňujících podobu české filmové hudby daného období bude důraz kladen především na díla Zdeňka Lišky, Jiřího Šusta, Svatopluka Havelky a Luboše Fišera.
Learning outcomes (in Czech)
Student po absolvování tohoto kurzu se lépe orientuje v problematice filmové hudby zejména v období 70. let 20. století. Součástí kurzu je promítání a poslech řady inscenací poslední doby v nejlepších dostupných nahrávkách.
Syllabus (in Czech)
  • Vojtěch Jasný Až přijde kocour Jakubisko Zbehovia a pútníci, Vtackovia, siroty a blázni Chytilová, Ovoce stromů rajských jíme, Panelstory Krotká Signum laudis Tarkovskij Stalker Askoldov Komisařka Larisa Šepiťko Ty a já, Vzestup W. J Haas Sanatorium na věčnosti A. Zulawski Ďábel M. Jancsó, Rudý žalm (Lid dosud prosí) Paradžanov Sayat Nova (Barva granátového jablka) Kadár-Klos, Touha zvaná Anada Mlíkovský, Okurkový hrdina Brynych, Smyk Juráček, Případ pro začínajícího kata Jireš, Valerie a týden divů Herz Spalovač mrtvol, Morgiana, Den pro mou lásku, Křehké vztahy Wajda, Popel a démant, Veselka Uher, Tri dcery, Javor a Juliana Danielia Slzy padaly Muratova, Poznávajíc širý svět Kachyňa, Ať žije republika, Kočár do Vídně, Čekání na déšť Plívová-Šimková, Káťa a krokodýl Vláčil, Marketa Lazarová, Sirius, Stíny horkého léta Valčanov, Šance
Literature
    recommended literature
  • COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Translated by David Petrů. 1. vyd. Praha: Casablanca, 2011, 567 s. ISBN 9788087292143. info
  • BORDWELL, David and Kristin THOMPSON. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. Translated by Petra Dominková - Jan Hanzlík - Václav Kofroň. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 stran. ISBN 9788073312176. info
  • LEXMANN, Juraj. Teória filmovej hudby. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 1981, 229 s. info
  • KUNA, Milan. Zvuk a hudba ve filmu : k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha: Panton, 1969. info
Teaching methods
Lectures
Assessment methods
Essay
Language of instruction
Czech
Further Comments
Course is no more offered.
The course is taught: every week.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/HV_62