FF:PGM101 Inovace v české škole - Informace o předmětu
PGM101 Inovace v české škole
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–13:40 D51, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-PG_) (3)
- Školská správa a vzdělávací politika (program FF, N-PG_)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- V kurzu jsou diskutovány otázky inovací, změny a rozvoje ve školství na pozadí teorií inovace a organizačních teorií. Prezentována je teorie změny a inovací. Dále jsou diskutovány inovativní proudy v českém školství po roce 1989 v kontextu vývoje právního, politického a společenského rámce změn. Jsou diskutovány rozmanité koncepce rozvoje českého školství i činnost neziskových organizací a aktivity na úrovni jednotlivých škol. Zvláštní pozornost je věnována procesům změny na úrovni práce školy a učitele.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou po absolvování kurzu schopni:
- porozumět a vysvětlit podstatu inovativních procesů ve školství a vzdělávání;
- interpretovat úspěšné a neúspěšné inovativní a reformní pokusy;
- navrhovat intervence do školské a vzdělávací reality podporující zavádění a šíření inovací. - Osnova
- Inovace a inovační procesy a jejich podstata.
- Inovace ve vzdělávání a reforma školské soustavy po r. 1989. Společenský kontext reformy.
- Inovace a rozvoj a kvalita školy. Koncepty "school improvement", "school development" a "učící se škola". Klíčové oblasti chodu školy a změna a inovace v nich.
- Inovace v práci učitele. Osobnostní, pedagogicko-metodická a kulturní rovina inovace.
- Podpora inovační procesů.
- Inovativní hnutí a působení neziskového sektoru v oblasti vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Strategie celoživotního učení ČR
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
- doporučená literatura
- Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
- Školská legislativa
- Rámcové vzdělávací programy všech stupňů vzdělávání
- časopisy Učitelské listy, Moderní vyučování
- KREJČOVÁ, Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0. info
- ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999, 88 s. ISBN 8021103124. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- RÝDL, Karel. Sebehodnocení školy :jak hodnotit kvalitu školy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1998, 71 s. ISBN 80-86106-04-7. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole :projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1996, 79 s. ISBN 80-901662-8-8. info
- ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
- ČERVENKA, Stanislav. Angažované učení. Praha: Tomáš Houška, 1992, 95 s. ISBN 80-900704-8-5. info
- Výukové metody
- Přednášky, prezentace individuálního projektu.
- Metody hodnocení
- Prezentace individuálního projektu naplňující požadavky.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGM101