PSB_208A Projective Techniques with a View to Work with Children, Adolescents and Relation Child-Parent II

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Prerequisites
PSA_0SZ Comprehensive Examination
A knowledge of relevant topics from literature regarding subjects like PSA 019, PSA 036 Psychology of Development Part I,II, PSA 053 Psychodiagnostics of Children and Adolescents is assumed. Active attendance of seminars is expected, elaboration of home works and final written paper is necessary.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny a Rorschachova metoda i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které frekventanti pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivních metod Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny a Rorschachova metoda - seznámí se s vývojovými aspekty Rorschachovy metody v diagnostice dětí a dospívajících - praktickou zkušenost s prací s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody (pozorování a anamnézu).
Syllabus
  • Introduction: definition of basic terminology, classification of projective techniques, projective methods in psychological diagnostic of children and adolescents, critical objections against projective techniques, developmental aspects of Rorschach method. Methods: Draw your family, Draw enchanted family, Rorschach method.
Literature
    recommended literature
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ and Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Psychogiagnostics of Child and Adolescents). 2nd ed. Praha: Portál, 2009, 792 pp. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
  • Krejčířová, D. (2007). Použití Rorschachovy metody u dětí. In Telerovský, R., Ženatý, J., Čermák, I. (Eds.). Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody, 3, 51-114.
  • COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
    not specified
  • Exner, J. E., Weiner. I. B. (1994). The Rorschach: A Comprehensive System, Volume 3: Assessment of Children and Adolescents 2nd Edition. Hoboken, New Jersey: Wiley
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
Teaching methods
Tuitions take place once in two weeks during term. Seminar attendance is obligatory, active participation is expected. Elaboration of home works and seminar discussions are expected.
Assessment methods
To pass subjects of study successfully, elaboration of final written paper in extend of minimum 3 pages is necessary. Student is required to elaborate in writing one demonstrated or under supervision evaluated projective method presented during seminars (description of method, data of anamnesis, diagnostic speculation-hypothesis, overall diagnostic conclusion).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
Information on the per-term frequency of the course: sudé roky.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2002, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2013, Autumn 2014, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/PSB_208A