SPGCJUDID1 Didactics of Czech I

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
Předmět předpokládá znalost základů literární teorie a historie české literatury minimálně na úrovni absolventa bakalářského studia a znalost základů historie světové literatury na úrovni absolventa SŠ s maturitní zkouškou.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základním cílem předmětu je poskytnout studentovi základy didaktiky literárního vyučování na základní a střední škole, a to prostřednictvím řízené diskuse, dílčích mikrovýstupů a jejich reflexe.
Learning outcomes (in Czech)
• Studenti popíší základní metody a formy výuky české i světové literatury a umí je aplikovat ve vlastní výuce. • Studenti vysvětlí význam literárního vzdělávání pro středoškoláka. • Studenti charakterizují pojem prekoncepty a vysvětlí, jak s nimi lze pracovat v hodinách literárního vyučování. • Studenti si vhodně nastavují cíle. • Studenti didakticky správně transformují oborové znalosti. • Studenti vybírají vhodný text v návaznosti na cíle výuky, ale i s přihlédnutím k potřebám svých žáků. • Studenti formulují otázky nižší i vyšší kognitivní náročnosti. • Studenti aktivně používají ICT ve výuce. • Studenti charakterizují zpětnou vazbu a reflexi, umí si vzájemně poskytnout konstruktivní, o kritéria opřenou zpětnou vazbu. • Studenti umí stanovit alespoň tři typy výstupů, nastavit jejich kritéria a na jejich základě hodnotit výstupy literární povahy. • Studenti plánují hodinu literárního vyučování v souladu s principy E-U-R. • Studenti vysvětlí význam kritického čtení, aplikují metody kritického čtení ve své výuce. • Studenti charakterizují pojem čtenářská gramotnost. Do plánů výuky cíleně zařazují aktivity, které ji podporují. • Studenti odlišují fakta a fikci, pracují s komunikáty nejrůznějšího tematického zaměření. • Studenti pracují s důvěryhodnými zdroji.
Syllabus (in Czech)
  • Každému z následujících témat je v rámci kurzu věnováno 45 + 45 minut. V první fázi se studující s tématem seznamuje teoreticky a pomocí ukázky aplikace tématu. Ve druhé fázi potom zakomponuje každý studující jedno z témat do svého mikrovýstupu. Jednotlivá témata jsou propojována s odbornými otázkami historie české a světové literatury i teorie literatury. a) Smysl a postavení výuky literatury v současném středoškolském kurikulu. Jaký je vztah literatury, jazyka a slohu? Lze je propojovat? Je literatura vhodná pro mezipředmětové využití? Co je RVP? Co je ŠVP? Co je Strategie 2030+? Jak tyto dokumenty ovlivňují výuku literatury? Jak vypadá maturitní zkouška z ČJL? b) Jak si stanovit cíl hodiny? Je to vůbec potřeba? Jak vyhodnotit jeho (ne)dosažení, a to se žáky i sám pro sebe (sebereflexe)? Existuje ideální struktura literární hodiny? c) Učebnice literatury. Jaké existují? Jak s nimi pracovat (metody)? Učebnice, nebo vlastní materiál? d) Didaktická transformace tématu. Co je podstatné? Existuje středoškolský kánon? Metoda výkladu. Tandemové vyučování. e) Aktivizace a aktivizační metody, evokace f) Interaktivní a skupinové vyučovací metody g) Kognitivní metody (se zaměřením na čtení s porozuměním) h) Práce s uměleckým textem v hodinách literatury, středoškolská analýza a interpretace, kladení otázek i) Zážitkové učení, dramatizace textu. Badatelsky orientovaná výuka. j) Jak ověřovat dosažení znalostí? Jak vytvořit test? Jak ústně zkoušet? Zkoušet ústně? Jak známkovat? Lze hodnotit i jinak? Jak sledovat žákovy pokroky? k) Online nástroje „výkladového“ charakteru, specifika online vyučování. Online nástroje „testovacího“ charakteru m) Středoškolák jako čtenář: Podpora čtenářství optikou současného vědeckého poznání. Povinná četba? Doporučená četba? Čtenářská dílna. Čtenářský a kulturní deník.
Literature
  • COLLIER, Patrick. Teaching literature in the real world : a practical guide. First published. London: Bloomsbury Academic, 2021, xii, 167. ISBN 9781350195066. info
  • BEACH, Richard, Deborah APPLEMAN, Bob FECHO and Rob SIMON. Teaching literature to adolescents. Fourth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, xii, 312. ISBN 9780367366223. info
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
Teaching methods (in Czech)
Seminář pracuje se simulací výuky formou studentských mikrovýstupů, které jsou následně reflektovány (typicky s pomocí modelu ALACT). Využívá rovněž principů blended-learningu, student tedy přichází na hodinu vybaven teoretickými znalostmi, jejichž aplikaci si vyzkouší v hodině
Assessment methods (in Czech)
Student se aktivně účastní semináře, aplikuje teoretické poznatky na literární vyučování. Jednou za semestr simuluje výuku zadaného tématu na střední škole. Na konci semestru absolvuje rozhovor k problematice literárního vyučování na střední škole.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/SPGCJUDID1