PB22JA30 Pedagogická diagnostika

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika Cílem disciplíny je seznámit studenty s teorií i praxí edukativní diagnostiky. Budeme se opírat o poznatky pedagogické metodologie. Semináře budou zaměřeny na rozbor typických výchovných situací a na využití prostředků diagnostiky při jejich řešení, včetně interpretace získaných dat. Na přednáškách se budeme zabývat chápáním pedagogické diagnostiky, jejím vymezením, druhy diagnóz. Zvláštní pozornost se soustředí na hodnocení a kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení). Dále bude rozebráno měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice (škály a škálování, druhy škál, požadavky na jejich konstrukci). Budou objasněny metody pedagogické diagnostiky. Soustředíme se na klasifikaci těchto metod. Zmíníme pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti). Neopomeneme diagnostiku vyučovacího a výchovného stylu učitele, diagnostiku příčin neprospěchu žáka, diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě, diagnostiku rodiny, školní zralost a roli speciální diagnostiky.
Literatura
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
Metody hodnocení
Forma: přednáška, seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, zkouška Počet kreditů: 2
Informace učitele
Literatura: Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. H&H, Jinočany 1993. Hrabal, V. : Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. SPN, Praha 1989.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.