FF:RLB73 Multireligiózní výchova - Informace o předmětu
RLB73 Multikulturní a multireligiózní výchova
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Václavík, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Iva Doležalová (náhr. zkoušející) - Garance
- prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLB73/K: Pá 18. 3. 11:40–13:15 1, Pá 15. 4. 11:40–13:15 1, Pá 13. 5. 11:40–13:15 1, D. Václavík
RLB73/P: Čt 8:20–9:55 48, D. Václavík - Předpoklady
- Tento kurz nevyžaduje žádné prerekvizity. K jeho absolvování je vyžadována základní znalost anglického jazyka.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícícho. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (3)
- Religionistika (program FF, M-HS)
- Religionistika (program FF, M-PH)
- Religionistika (program FF, N-HS)
- Religionistika (program FF, N-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na základní vymezení hlavních pojmů a problémů spojených s konceptem tzv. multikulturalismu a to s přihlédnutím na roli náboženství při vytváření kulturní a etnické identity. Vedle této teoretické (a v jistém smyslu především propedeutické) části bude hlavní pozornost věnována možnostem multikulturní a multireligiozní výchovy při zmírňování etnických a interkulturních konfliktů. Z tohoto důvodu bude značná část kurzu věnována přehledu o možnostech aplikací jednotlivých didaktických postupů existujících v rámci multikulturní výchovy.
- Osnova
- 1. Základní pojmy I - skupiny 2. Základní pojmy II - vztahy 3. Kulturní, etnická a náboženská identita 4. Role etnické, kulturní a náboženské identity ve vzdělávacím procesu 5. Co je to multikulturní výchova 6. Role multikulturní a multireligiozní výchovy ve vzdělávacím procesu 7. Didaktické nástroje multikulturní a multireligiozní výchovy 8. Skupinové vyučování v multikulturní a multireligiozní výchově 9. Projektové vyučování v multikulturní a multireligiozní výchově 10.Aplikace Controversal Issues v multikulturní výchově
- Literatura
- Varianty (Souvis.) : Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty : Kapitoly z dějin Romů [Horváthová, 2002, Společenství Romů ...]. info
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003, 347 s. ISBN 80-7325-020-9. info
- HORVÁTHOVÁ, Jana. Interkulturní vzdělávání :příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Veronika Kamenická - Jan Buryánek. [Praha]: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s. v nakladatelství Lidové noviny, 2002, 518, 84 s. ISBN 80-7106-614-1. info
- Menšiny a migranti v České republice. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 188 s. ISBN 80-7178-648-9. info
- BARŠA, Pavel a Maxmilián STRMISKA. Národní stát a etnický konflikt. 1. vydání. Brno: CDK, 1999, 330 s. ISBN 80-85959-52-6. info
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: CDK, 1999, 347 s. Politologická řada 4. ISBN 80-85959-47-X. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- Metody hodnocení
- Během semestru se předpokládá zpracování alespoň jednoho individuálního projektu (cca 40% hodnocení) a jednoho závěrečného skupinového projektu (50% hodnocení), nad kterým bude závěrečné debata (10% hodnocení).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/RLB73