FF:VIKBA19 Information Retrieval Lang. 2 - Course Information
VIKBA19 Information Retrieval Languages 2
Faculty of ArtsSpring 2005
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Josef Schwarz (lecturer)
Mgr. Silvie Kořínková Presová, DiS. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Pavla Kánská
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová - Timetable
- Fri 10:00–11:35 48
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Information and Library Studies (programme FF, B-IS) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Přednáška má studenty seznámit s významem, teorií a využitím selekčních jazyků v informačních systémech. Problematika selekčních jazyků je vyložena komplexně z hlediska funkcí informačního systému a jeho jednotlivých prvků a procesů (dokument, jeho vstupní zpracování, uložení informací, vyhledávání informací, výstupní zpracování informací, hodnocení informačního systému). Oblast selekčních jazyků je zasazena do širšího kontextu věcného zpracování informací. Pozornost je věnována funkci a významu selekčního jazyka jako nezbytné lingvistické komponenty většiny moderních automatizovaných informačních a knihovních systémů. Podrobně jsou prezentovány také dílčí procesy věcného zpracování informací, mj. obsahová analýza, indexace a klasifikace včetně otázek jejich kvality a konzistence, tvorba a design selekčních jazyků, mapování selekčních jazyků apod.
- Syllabus (in Czech)
- 1. METODOLOGICKÉ OTÁZKY VYUŽITÍ SJ 1.1. role informačního profesionála v procesu věcného zpracování a správy řízených slovníků 1.2. metodika tvorby tezauru (vč. vícejazyčných tezaurů) 1.3. indexace dokumentů 1.3.1. konzistence a kvalita indexace 1.3.2. úplnost/specifičnost indexace 1.3.3. indexace krásné literatury 1.4. standardizované metody hodnocení informačních systémů (TREC) 1.5. řízené slovníky vs přirozený jazyk z hlediska věcného vyhledávání informací; systém TOPIC 1.6. řízené slovníky z pohledu uživatele metody prezentace, rozšiřování dotazu, využití 1.7. zobrazení, design, vizualizace řízených slovníků 2. SJ V INFORMAČNÍCH SYSTÉMECH 2.1. současný stav SJ v knihovnách a informačních systémech v ČR 2.2. mezinárodní spolupráce a standardizace v oblasti SJ 2.2.1. nadnárodní systémy a projekty SJ 2.3. řízené slovníky v kooperovaných systémech (souborné katalogy, oborové portály, metasystémy) 2.4. řízené slovníky pro vybrané vědní obory 2.4.1. řízené slovníky pro oblast knihovní a informační vědy 2.4.2. věcné vyhledávání ve vybraných oborových databázích 2.5. významné výzkumné instituce a projekty zaměřené na věcné zpracování informací
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky k ukončení: 3 praktické úkoly (9 bodů), esej (2 body), test (2 body), aktivita v hodině (1 bod). Přesné zádání všech požadavků bude specifikováno v první hodině výuky. Minimální počet bodů pro získání klasifikace je 13.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/VIKBA19