FF:PSB_71 Psychologie těl. post. dítěte - Informace o předmětu
PSB_71 Psychologie tělesně postiženého dítěte v ústavní péči
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- Čt 10:00–11:35 C42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nejen seznámit se se základními otázkami psychologie postižených dětí a mládeže v dlouhodobé ústavní péči, ale také porozumět způsobům myšlení a prožívání handicapovaných osob, naučit se s nimi komunikovat bez zábran a předsudků a respektovat jejich jedinečnost. Výuka bude probíhat živou, diskuzní formou s důrazem na praktické využití nabytých informací. Prezentovány budou kazuistiky a zkušenosti z praxe. Součástí výuky bude také návštěva v Ústavu pro tělesně postiženou mládež v Brně.
- Osnova
- 1. Historicky podmíněné změny v přístupu společnosti k různým postižením 2. Vznik a rozvoj ústavní péče o těl. postiženou mládež v ČR 3. Přehled základních typů tělesného postižení a jejich etiopatogeneze 4. Dětská mozková obrna (DMO) - klasifikace, diagnostika, rehabilitace 5. Vliv postižení na psychický vývoj a formování osobnosti dítěte 6. Psychický vývoj postiž. dítěte v předškolním věku 7. Psychický vývoj postiž. dítěte ve školním věku 8. Socializace a integrace postiženého dítěte. Efektivní komunikace. 9. Otázky psychické deprivace těl. postižených dětí v ústavní péči 10. Význam původní rodiny a rodičovských postojů 11. Puberta a dospívání tělesně postižených 12. Životní perspektivy osob s fyzickým handicapem 13. Možnosti psychoterapie těl. postižených dětí a mládeže
- Literatura
- Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
- Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
- Úlehla, I.: Umění pomáhat. Slon, 2005
- Vágnerová, M.: Psychologie handicapu. Techn. univerzita v Liberci, PedF, 2003
- Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
- Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
- Křivohlavý, J.: Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Avicenum, Praha 1985
- Langmeier, J., Matějček, Z., : Psychická deprivace v dětství. SZN, Praha 1974
- Chvátalová, H.: Jak se žije dětem s postižením. Portál, Praha 2001
- Požár, L.: Psychológia osobnosti postihnutých. Univ. Komenského, Bratislava 1997
- Kraus, J.a kol.: Dětská mozková obrna. Grada Avicenum, Praha 2005
- Lesný, I: Zpráva o nemocech mocných. Horizont, Praha 1984
- Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
- Beran, J.: Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. H&H, Praha 1992
- Blažek, B., Olmrová, J.: Světy postižených. Avicenum, Praha 1988
- Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení se koná formou kolokvia, k němuž si studenti připraví krátký příspěvek shrnující jejich zkušenosti a postřehy z návštěvy v Ústavu pro těl. postiženou mládež v Brně.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/PSB_71