FF:CJD03 Generative phonology (Intro) - Course Information
CJD03 Introduction to generative phonology
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Petr Karlík, CSc. - Timetable
- Mon 13:20–14:55 C11bezkodu
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Czech Language (programme FF, D-FI) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz představí základní systém generativní fonologie z období The Sound Pattern of English (SPE) (Noam Chomsky a Morris Halle, 1968). Základní principy SPE budou ilustrovány na českém, a obecně slovanském materiálu.. Předpokládám, že studenti znají základy strukturalistické fonologie. Proto se nejdříve snažím vysvětlit, v čem se generativní hledisko liší a v čem ne. V té souvislosti je třeba vyjmenovat tři vlastnosti generativismu. 1) Tzv. "kognitivní revoluce", zahájená v padesátých letech v MIT (Noam Chomsky), se snaží zjistit, co se dje v mozku, když človk mluví. Jazyk není jen formální systém, ale primárně systém biologický. Předpokládá proto tzv. Univerzální Gramatiku, která je nedílnou součástí lidského genomu. Jazyk je modelován jako dvoukomorový. Někde v mozku je slovník (pevný desk), kde jsou uloženy vlastnosti slov. Tyto ve slovníku zapsané informace jsou zpracovávány v gramatice. Proto nemusí být každá alternace skutečnou součástí gramatiky: bud' Čech skutečn odvozuje např. slovo mrzet od mráz (nebo naopak) pokaždé, když ho vyslovuje, nebo vyslovování slova mrzet nepředpokládá vůbec žádnou gramatickou akci, protože mrzet a mráz jsou dva nezávislé zápisy v mentálním slovníku. To znamená, ze dříve, než můžeme vůbec mluvit o tom, jak fonologie funguje, musíme zjistit, jestli alternace, o kterou se zajímáme, je skutečně fonologická (nebo pouze uložená na pevném disku). 2) Strukturalismus, zvlášt' americký, předpokládá neprostupnou hranici mezi fonologií a ostatními částmi gramatiky (morfologie, syntax atd.) fonologie není schopna číst jiné než fonologické informace. Generativní přístup předpokládá, že morfologické informace jsou pro fonologické jevy relevantní. 3) Asi nejdůležitější nástroj strukturalismu ve fonologii je koncepce "systému": zvuk není lingvistický jev jen tak. Stává se lingvistickým objektem jen tím, že vstupuje do vztahů s jinými zvuky. Fonologii zajímá jen celý systém: pokud je jeden z jeho členů je změněn, můžeme očekávat i změny jinde v systému. Generativní přístup tuto koncepci systému nezná. Nebylo by správn říci, že ji nepřiznává, protože o ní nemluví. Předpokládám, že studenti budou dostávat domácí úkoly, tj. korpusy, na něž budou aplikovat pravidla, o nichž budeme mluvit v přednášce. Nejdůležitější vlastností SPE jsou právě "vzájemně uspořádaná pravidla" (ordered rules). Jestli nám po základním úvodu do SPE zbude čas, podíváme se na další vývoj generativní fonologie během sedmdesátých let, a na počátku osmdesátých let, především na tzv. autosegmentalismus, který vrací do modelu v SPE opomíjenou slabiku.
- Syllabus (in Czech)
- SPE (hloubková reprezetace a její fonetická realizace, matice rysů, fonologická pravidla, řazení pravidel) - Lexical Phonology (fonologie v lexikonu vs. fonologie v syntaxi, lexikální a postlexikální pravidla, pojem cykličnosti) - autosegmentální obrat (roviny reprezentace fonologické struktury) - Government Phonology a CVCV (roviny reprezentace: slabičná struktura a vnitřní struktura segmentů)
- Literature
- Assessment methods (in Czech)
- Předpokladem k udělení kolokvia je vypracovávání domácích úkolů a absolvování závěrečného testu.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/CJD03