FF:FAVt007 Theoretical (con) texts - Course Information
FAVt007 Theoretical (con) texts of Non-Fiction Cinema
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Department of Film Studies and Audiovisual Culture – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 11:40–13:15 C34
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, B-HS)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, B-OT) (2)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, M-HS)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, M-OT)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, N-HS)
- Film and Audio-Visual Culture Studies (programme FF, N-OT) (3)
- Course objectives (in Czech)
- Podle Christiana Metze leží v kinematografické krajině všechny nenarativní druhy – dokumentární film, vědecký a technický film ap. – v oblasti marginálních provincií, při pomyslných hranicích, zatímco celovečerní fikční filmy jsou „královskou cestou“ filmového výrazu. V průběhu teoretického studia filmu bylo ke klíčovým tématům uvažování o nonfikčním filmu – k otázkám ontologického statutu obrazu, epistemického významu reprezentace a její diskurzivní funkce – zpravidla přistupováno na pozadí chápání fikční reprezentace. Nonfikční film byl vymezován zpravidla právě na základě rozdílu mezi fikčním a nonfikčním filmem, a to z hlediska sémiotického, narativního aj., či v rámci uvažování o rozdílech a podobnostech konceptuálních a diskurzivních vlastností těchto dvou forem. Uvedená témata jsou v prohlášeních praktiků i textech teoretiků nonfikčního filmu rozkrývána v rozličných souvislostech a prostřednictvím různých konceptů, jež uvádějí nonfikční film do specifických interpretačních a významových kontextů. Seminář založený na čtení a analýze těchto textů bude reflektovat rané uvažování o nonfikčním filmu v obecně pojatých textech raných filmových teoretiků; představí „sebe-interpretace“ nonfikčního filmu v manifestech autorů-režisérů nonfikčního filmu; seznámí mimo jiné se semiologicko-psychoanalytickým modelem přístupu k nonfikčnímu filmu Williama Guyna, vycházejícím z teorie Christiana Metze (A Cinema of Nonfiction; 1990); diskurzem věcnosti Billa Nicholse, čerpajícím z antropologie a teorie informace (Representing Reality; 1991), postmoderním skepticismem Briana Winstona (Claiming the Real; 1995), pragmatikou nonfikčního filmu, přinášející jeho strukturální, stylovou a diskurzivní analýzu, Carla R. Plantingy (Rhetoric and Representation in Nonfiction Film; 1997); sémiopragmatickou interpetací nonfikčního, primárně dokumentárního filmu u Rogera Odina; přiblíží některé nové historiografické interpretace významu raného nonfikčního filmu.
- Literature
- JOST, François. Realita - fikce : říše klamu. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2006, 107 s. ISBN 8073310562. info
- GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
- NICHOLS, Bill. Intoduction to documentary. Bloomington: Indiana University Press, 2001, xviii, 223. ISBN 0253214696. info
- Documenting the documentary :close readings of documentary film and video. Edited by Barry Keith Grant - Jeannette Sloniowski. Detroit: Wayne State University Press, 1998, 488 s. ISBN 0-8143-2639-0. info
- PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, x, 255. ISBN 0521573262. info
- Uncharted territory :essays on early nonfiction film. Edited by Daan Hertogs - Nico de. Klerk. Amsterdam: Stichting Nederlands Filmmuseum, 1997, 131 s., 8. ISBN 90-71338-11-8. info
- WINSTON, Brian. Claiming the Real: The Documentary Film Revisited. London: BFI, 1995. info
- BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993. info
- Theorizing documentary. Edited by Michael Renov. New York: Routledge, 1993, ix, 261. ISBN 0415903823. info
- NICHOLS, Bill. Representing reality :issues and concepts in documentary. Bloomington: Indiana University Press, 1991, xx, 313 s. ISBN 0-253-20681-2. info
- Assessment methods (in Czech)
- účast na seminářích, esej
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/FAVt007