FF:PG32B59 Praktika globální výchovy - Informace o předmětu
PG32B59 Praktika ekologické a globální výchovy
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Medek (cvičící), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Po 15:00–18:15 ?
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Navazuje tak na kurz PGK32B59 Environmentální výchova. Výuka sestává ze dvou bloků a dvoudenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím, EV úředníků, podnikatelů a široké veřejnosti. Exkurze potom seznámení s praktickou činností EV institucí a umožní studentům ověřit si vybrané metody EV (simulační hra, projektová výuka. Na konci kurzu se studenti budou orientovat v nabídce neziskových organizací na poli ekologické výchovy a budou umět spolupřipravovat a realizovat projekty ekologické výchovy.
- Osnova
- Výuka sestává ze dvou bloků a dvoudenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím, EV úředníků, podnikatelů a široké veřejnosti. Exkurze potom seznámení s praktickou činností EV institucí a umožní studentům ověřit si vybrané metody EV (simulační hra, projektová výuka)
- Literatura
- Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie pro základní a střední školy (Variant.) : Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. info
- HORKÁ, Hana. Koncepce globální výchovy jako východisko při utváření profesionálních kompetencí budoucích učitelů. In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava). Olomouc: UP v Olomouci, 1998, s. 98-102. ISBN 80-7067-871-2. info
- HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, s. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- MÁCHAL, Aleš a Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 2. upravené a doplněné vy. Brno: Rezekvítek, 1997, 56 stran. info
- HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
- HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
- MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
- MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
- HORKÁ, Hana a Květoslava SANTLEROVÁ. Motýlek : ekologická čítanka : pro děti od 7 do 11 let. Illustrated by Jana Potůčková. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy Jitka Spiesová, 1995, 50 s. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
- FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
- DOBRORUKOVÁ, Jana. Člověk a příroda : Ekologie v kostce. 1. vyd. Praha: Albatros, 1993, 32 s. ISBN 80-00-00242-6. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
- Ekologie :poznání v otázkách a odpovědích. 1. vyd. Praha: Velryba, 1993, 151 s. ISBN 80-901322-4-3. info
- Ekologie, demokracie, trh. Edited by Bedřich Moldan, Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Nakladatelství Informatorium, 1992, 119 s. ISBN 80-85368-19-6. info
- LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
- KORVASOVÁ, Hana a Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
- LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. Praha: Panorama, 1990, 99 s. ISBN 80-7038-212-0. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: interaktivní seminář Podmínky ukončení: Aktivní účast, tvorba projektu EV
- Informace učitele
- Kurz proběhne ve třech blocích: 1. 23.2. 2. 9.3. a dvoudenní terénní praxe 3.-4.4. Náklady na praxi se pohybují okolo 600,- Kč (ubytování, doprava, strava). Čtyřhodinové bloky probíhají od 15:00 do 18:15 v učebně ACORU (Údolní 53, areál VUT, budova U2, 3. patro). Vzhledem k rozsahu kurzu je pro jeho úspěšné absolvování nutná 100% účast!
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/PG32B59