US_120 Psychoterapie uměním IV.

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Marina Stejskalová, CSc. (přednášející), Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
každou lichou středu 15:00–18:15 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Psychoterapie uměním IV. se věnuje aplikaci této metody ve školství, zdravotnictví a sociální sféře. Kurz je zaměřen na seznámení studentů s možnostmi využití terapie uměním v oblasti prevence psychosomatických onemocnění, nežádoucích sociálních jevů a zlepšení komunikace mezi lidmi různých věkových kategorií a různých profesí. Tento kurz prezentuje různé typy terapeutických programů v oblasti Psychoterapie uměním.
Osnova
  • 1. Práce s prostorem a časem v psychoterapii uměním. 2. Filmová terapie. 3. Práce s tématem v psychoterapii uměním. 4. Symboly v umění a terapii. 5. Terapie fotografií. 6. Neverbální techniky psychoterapie uměním. 7. Práce s hlasem v psychoterapii uměním. 8. Biblioterapie. 9. Psychoterapie uměním a psychosomatika. 10. Psychoterapie uměním a klinická diagnostika. 11. Psychoterapie uměním v léčbě únavového syndromu. 12. Psychoterapie uměním v léčbě deprese a úzkostných stavů. 13. Psychoterapie uměním a práce s agresí. 14. Psychoterapie uměním a orientální léčebné metodiky. 15. Psychoterapie uměním a životní styl
Literatura
  • Hort Vl.,Hrdlička M., Kocourková J., Malá E. a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál, Praha 2000.
  • Case C.: Imagining Animals: Art, Psychotherapy and Primitive States of Mind, London & New York, Routledge, 2005.
  • Hrdlička M., Dudová I.: Schizofrenie s časným začátkem, Postgraduální medicína, 8/2006, č.4.
  • Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis, Brno 1994.
  • Praško J.: Fototerapie a cirkadiánní rytmy u depresivních poruch, Praha, Výzkumný ústav psychiatrický, 1990.
  • Hrdlička M., Kocourková J., Koutek J.: Projevy extrémní agrese v dětském věku. Č.S. Psychiatrie, 94, 1998, č.2.
  • Jung, C.G.: Výbor z díla, svazek V. Snové symboly individuačního procesu. Brno 1999.
  • Kastová, V.: Dynamika symbolů. Portál, Praha 2000.
  • Riedel, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Portál, Praha 2002.
  • Jung, C.G.: Člověk a duše. Academia, Praha 1995.
Metody hodnocení
90% účast studenta na výukových přednáškách. Aktivní účast studenta formou krátkého seminárního příspěvku (3-5 stran) k jednomu z výukových témat kurzu. Závěrem Psychoterapie uměním IV. je písemná práce v rozsahu 10 stran se sebereflexí své terapeutické zkušenosti.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013.