PSB_71 Psychologie tělesně postiženého dítěte v ústavní péči

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Čerňák, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 10:00–11:35 C51
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSB_71/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Čerňák
PSB_71/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Čerňák
PSB_71/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Čerňák
Předpoklady
! PSKB_71 Psychologie těl. post. dítěte
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se se základními otázkami psychologie postižených dětí a mládeže v dlouhodobé ústavní péči. Studenti na konci tohoto předmětu porozumí způsobům myšlení a prožívání handicapovaných osob, naučí se s nimi komunikovat bez zábran a předsudků a respektovat jejich jedinečnost. Výuka bude probíhat živou, diskuzní formou s důrazem na praktické využití nabytých informací. Prezentovány budou kazuistiky a zkušenosti z praxe. Součástí výuky bude také návštěva v Ústavu pro tělesně postiženou mládež v Brně.
Osnova
  • 1. Historicky podmíněné změny v přístupu společnosti k různým postižením 2. Vznik a rozvoj ústavní péče o těl. postiženou mládež v ČR 3. Přehled základních typů tělesného postižení a jejich etiopatogeneze 4. Dětská mozková obrna (DMO) - klasifikace, diagnostika, rehabilitace 5. Vliv postižení na psychický vývoj a formování osobnosti dítěte 6. Psychický vývoj postiž. dítěte v předškolním věku 7. Psychický vývoj postiž. dítěte ve školním věku 8. Socializace a integrace postiženého dítěte. Efektivní komunikace. 9. Otázky psychické deprivace těl. postižených dětí v ústavní péči 10. Význam původní rodiny a rodičovských postojů 11. Puberta a dospívání tělesně postižených 12. Životní perspektivy osob s fyzickým handicapem 13. Možnosti psychoterapie těl. postižených dětí a mládeže
Literatura
  • Zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa (Orig.) : Die Krankheiten der Mächtigen : historische Persönlichkeiten mit den Augen eines Neurologen gesehen. info
  • Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
  • Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
  • James, I.: Aspergerův syndrom. Mimořádní lidé - mimořádné výkony. Triton, Praha 2008
  • Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
  • Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
  • Jankovský, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Triton, Praha 2006
  • Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
  • Čadilová,V., Jůn,H., Thorová,K.: Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Portál, Praha 2007
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením :rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • NOVOSAD, Libor a Marcela NOVOSADOVÁ. Ucelená rehabilitace lidí se zdravotním, zejména somatickým, postižením : uvedení do problematiky. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita, 2000, 58 s. ISBN 8070833831. info
  • POŽÁR, Ladislav. Psychológia osobnosti postihnutých. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1997, 110 s. ISBN 80-223-1159-6. info
  • Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Edited by Jiří Beran. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 168 s. ISBN 80-85467-43-7. info
  • BLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988, 179 s. URL info
  • LESNÝ, Ivan. Druhá zpráva o nemocech mocných : významné historické postavy očima neurologa. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1987, 239 s. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených : (jak zlepšovat psychický stav nemocných). 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1985, 163 s. URL info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1974, 397 s. info
  • LESNÝ, Ivan. Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa. 2., přeprac. vyd. Praha: Avicenum, 1972, 233 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze ve skupině, stáž v ústavu pro postižené.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a společných diskuzí v hodině. Závěrečné hodnocení probíhá formou společného kolokvia. Podmínkou je 80% účast ve výuce a vypracování seminární práce na libovolné téma z dané oblasti. Závěrečné hodnocení se koná formou kolokvia. Požadavky pro studenty denního i kombinovaného studia jsou shodné.
Informace učitele
Poslední změna provedena 28.11.2009 - A.Slezáčková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2000, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010.