FF:RLB99 Katarství - Informace o předmětu
RLB99 Katarství
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková - Rozvrh
- St 18:20–19:55 B31
- Předpoklady
- Základní orientace v západním křesťanství 11.-14. století.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, N-HS)
- Religionistika (program FF, N-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje základní přehled katarství. Rámec kursu tvoří historický vývoj skupin, jež badatelé nazývají „katarskými“. Po zvážení metodologických východisek, pojmu ortodoxie a hereze ve středověkém západním křesťanství a problému badatelské konstrukce katarství se proto pozornost obrací k výskytům disidence spojované s katarstvím v (1) severní Francii, (2) Porýní, (3) Itálii a (4) jižní Francii. Po podání chronologicky zaměřeného přehledu se předmětem zájmu stávají katarské obřady a zvyklosti a problém organizace katarských církví. Pestrost katarství dokresluje přednáška o italské katarské scholastice (Jan z Lugia; Kniha o dvou principech) a o katarství v jihofrancouzských inkvizičních registrech z počátku 14. století (reforma bratří Autierových, Sibyla den Balle).
Po úspěšném ukončení kurzu bude student schopen:
- orientovat se velmi dobře ve skupinách náboženského nesouhlasu spojovaných s katarstvím (11.-14. stol.);
- vyjádřit souvislost vývoje hereze s celkovým vývojem latinského křesťanství v 11.-13. století;
- posuzovat informace inkvizičních a polemických pramenů z oblasti latinského křesťanství;
- zpochybnit kategorie ortodoxie a hereze;
- sledovat na tematice středověkých nesouhlasných hnutí otázky obecné metodologie religionistiky (genealogie, tvorba pojmů aj.). - Osnova
- (1) Úvod, organizační poznámky.
- (2) Problém hereze; pojem katarství a jeho problémy.
- (3) Lokální hnutí 11. století.
- (4) „Kataři“ v Porýní a severní Francii.
- (5) Kataři v Itálii.
- (6) Kataři v jihozápadní Francii.
- (7) Inkvizice; disidence v alpských údolích ve 14.-15. století.
- (8) Instituční podoby disidence dobrých lidí.
- (9) Obřady, zvyklosti a náboženský život I.
- (10) Obřady, zvyklosti a náboženský život II.
- (11) Jan z Lugia a Kniha o dvou principech.
- (12) Reforma bratří Autierových v jihozápadní Francii (1299-1321).
- (13) Závěrečné opakování.
- Literatura
- JIMÉNEZ SANCHEZ, Pilar. Les catharismes: Modèles dissidents du christianisme médiéval (XIIe-XIIIe siècles). 1. vyd. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2008, 457 s. ISBN 9782753506220. info
- ZBÍRAL, David. Největší hereze: Dualismus, učenecká vyprávění o katarství a budování křesťanské Evropy. 1. vyd. Praha - Brno: Argo – Ústav religionistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2007, 170 s. Každodenní život 37. ISBN 978-80-7203-914-2. info
- ZBÍRAL, David. Katarský komentář k Otčenáši ve Florentském obřadním spise. Religio: Revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro religionistiku, 2004, roč. 12, č. 2, s. 255-264. ISSN 1210-3640. info
- ZBÍRAL, David. Bogomilsko-katarský apokryf Otázky Jana Evangelisty. Religio: Revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro studium náboženství, 2003, roč. 11, č. 1, s. 109-130. ISSN 1210-3640. URL info
- BRENONOVÁ, Anne. Kataři :život a smrt jedné křesťanské církve. 1. vyd. Brno: CDK, 2001, 182 s. ISBN 80-85959-85-2. info
- LAMBERT, Malcolm. Středověká hereze. Translated by Tomáš Vítek. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 598 s. ISBN 8072032917. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, domácí četba (a) zadané literatury a (b) seminárních prací ostatních účastníků kurzu.
- Metody hodnocení
- 1) Písemně odevzdaná seminární práce (9-18 tisíc znaků včetně mezer a poznámek pod čarou = 5-10 normovaných stran) s průběžným poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury (hodnocena prospěl × neprospěl, možnost opravy v opravném termínu).
2) Úspěšné absolvování společné opakovací rozpravy (hodnocena prospěl × neprospěl, možnost opravy v opravném termínu). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/RLB99