IMK098 Digitální fikce

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 24. 2. 12:30–13:15 N41, Pá 23. 3. 12:30–13:15 N41, Pá 20. 4. 12:30–13:15 N41, Pá 18. 5. 12:30–13:15 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Predmet sleduje aspekty digitálnej fikcie, prostredníctvom ktorých sa tento spôsob interaktívneho umenia vyčleňuje z palety umenia nových médií. Na konci kurzu budú študenti poznať terminologický aparát teórie digitálnej fikcie a budú vedieť definovať jeho konceptuálne instrumentárium(hyperfikcia, ergodická literatúra, fikcionalita, narativita, multilinearita, materialita digitálneho média, performativita digitálneho znaku a i.). Študenti budú vedieť charakterizovať špecifiká diel digitálnej fikcie. Študenti budú vedieť ako vysvetliť formovanie poľa digitálnej fikcie - a to vďaka poznaniu istých experimentálnych tendencií v literárnej histórii (protohypertexty, ergodická literatúra, Oulipo, vizuálna poézia, kinetická poézia) a a tendencií v digitálnom umení (interaktivita, intermedialita, spracovanie dát, hravosť). Študenti budú vedení k formulovaniu vlastných názorov na javy spojené s výskumom digitálnej fikcie. Študenti budú vedieť analyzovať zložky digitálneho rozprávania a tak diela interpretovať. Participácia na kurze poskytne študentom relevantné nástroje na tvorbu stratégií čítania digitálnej fikcie a porozumenia a ohodnotenia kvalít daných diel.
Osnova
  • Digitálna fikcia. Teória fiktívnych svetov. Naratológia.
  • Multilineárne písanie. Oulipo.
  • Rozprávanie ako transmediálny jav. Digitálna fikcia a aspekty hry a hravosti.
  • Analýza digitálnej fikcie.
Literatura
  •  Oulipo Compendium. Ed. Harry Mathews, Alastair Brotchie. London : Atlas Press, 2005. ISBN 1-900565-18-8. Oulipo : A Primer of Potential Literature. Ed. Warren Motte. Chicago : Dilkey Archive Press, 2008. ISBN 978-1564781871.
  •  Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Ed. David Herman, Manfred Jahn, Marie-Laure Ryan. London; New York : Routledge. 2008, p. 252-256. ISBN 978-0-415-77512-0.
  •  New Media Reader. Ed. Noah Wardrip-Fruin, Nick Montfort. Cambridge, MA : The MIT Press, 2003, p. 393-404. ISBN 0-262-23227-8.
  •  GENETTE, Gérard. Narrative Discourse : An Essay in Method. Trans. Jane E. Lewin. Ithaca, NY : Cornell University Press, 1980. 285 p. ISBN 0-8014-1099-1.
  •  A Companion to Digital Literary Studies [online]. Ed. Susan Schreibman, Ray Siemens. Oxford : Blackwell, 2008. Available at: .
  • GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásneho. Umenie ako hra, symbol a slávnosť. Prel. Oliver  Bakoš. Bratislava : Archa, 1995. 100 s. ISBN 80-7115-078-09.
  •  GUNDER, Anna. Forming the Text, Performing the Work - Aspects of Media, Navigation, and Linking [online]. February-March 2001 [cit. 2008-10-07]. Available at:.
  •  CAYLEY, John. Time Code Language : New Media Poetics and Programmed Signification. In New Media Poetics : Contexts, Technotexts, and Theories. Ed. Adalaide Morris, Thomas Swiss. Cambridge, MA : The MIT Press, 2006, p. 307-333. ISBN 0-262-13463-2.
  •  BOOTZ, Phillipe. Digital Poetry : From Cyberspace to Programmed Forms. In Leonardo Electronic Almanach [online]. Vol. 14, 2006, no. 5-6. 2006-09-25 [cit. 2009-01-13]. Available at: . ISSN
  •  GLAZIER, Loss Pequeño. Digital Poetics : The Making of E-Poetries. Tuscaloosa : University of Alabama Press, 2002. 213 p. ISBN 0-8173-1075-4.
  •  RYAN, Marie-Laure. Narrative as Virtual Reality : Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Baltimore : Johns Hopkins University Press, 2001. 399 p. ISBN 0-8018-7753-9.
  •  New Media Poetics : Contexts, Technotexts, and Theories. Edited by Adalaide Morris, Thomas Swiss. Cambridge, MA : The MIT Press, 2006, ISBN 0-262-13463-2.
  •  BOLTER, Jay, David – GROMALA, Diane. Windows and Mirrors : Interaction Design, Digital Art, and the Myth of Transparency. Cambridge, MA : The MIT Press, 2003. 182 p. ISBN 0-262-02545-0.
  •  FOŘT, Bohumil. Úvod do sémantiky fikčních světu. Brno : Host, 2005. p.148. ISBN 80-7294-165-8.
Výukové metody
prednáška, seminár, diskusia, čítanie, participácia na kolaboratívnom internetovom blogu
Metody hodnocení
Hodnotenie:
1. Komentovanie textov
2. Teoretická práca na problém v DF(cca. 7 stran)
3. Porovnanie 2 digitálnych literárnych diel (cca. 5 stran)
4. Participácia na kolaboratívnom projekte
Vyučovací jazyk
Slovenština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.