FF:FJ0B750 Frankofonie v České republice - Informace o předmětu
FJ0B750 Frankofonie v České republice
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zuzana Raková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Petr Vurm, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 G31
- Předpoklady
- Podmínkou zápisu do kurzu je znalost francouzštiny. Výuka probíhá ve francouzštině.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Překladatelství francouzského jazyka (program FF, N-HS)
- Překladatelství francouzského jazyka (program FF, N-PT) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se vznikem a vývojem pojmu frankofonie a se vznikem a fungováním Mezinárodní organizace Frankofonie (OIF). Pozornost bude věnována vývoji frankofonních institucí v českých zemích (Alliances fr. a další), a pozici České republiky v rámci Mezinárodní organizace Frankofonie. Studenti se seznámí s různými možnostmi frankofonní výuky u nás i v zahraničí.
- Osnova
- Přednáška : 1. Organisation internationale de la Francophonie – místo České republiky v Mezinárodní organizaci Frankofonie. 2. vývoj výuky francouzštiny na českých školách a frankofonního školství v českých zemích. 3. současná školská politika v oblasti výuky jazyků v ČR ve srovnání s některými evropskými zeměmi. 4. výuka francouzštiny v současném školském systému ČR. 5. bilingvní česko-francouzské sekce na gymnáziích v ČR 6. české sekce na francouzských lyceích.
- Literatura
- REZNIKOW, Stéphane: Francophilie et identité tchèque (1848-1914), Honoré Champion, Paris, 2002.
- FARANDJIS, Stélio: Philosophie de la Francophonie, L´Harmattan, Paris, 1999.
- DEREUMAUX, René-Maurice: L´Organisation Internationale de la Francophonie. L´institution internationale du XXIe siècle, L´Harmattan, Paris, 2008.
- POISSONIER, Ariane, SOURNIA, Gérard: Atlas mondial de la francophonie. Du culturel au politique. Préface de Ghassan Salamé. Édition Autrement, Paris, 2006.
- RAKOVÁ, Zuzana. Francophonie de la population tcheque 1848-2008. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 174 s. Spisy FF Masarykovy univerzity, 398. ISBN 978-80-210-5519-3. Digitální knihovna FF MU info
- HNILICA, Jiří. Francouzský institut v Praze 1920-1951 : mezi vzděláním a propagandou. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 237 s. ISBN 9788024616636. URL info
- RAKOVÁ, Zuzana. La section tchécoslovaque / tcheque du lycée Carnot de Dijon. Studia Romanistica. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009, roč. 9, č. 1, s. 131-139. ISSN 1803-6406. info
- RAKOVÁ, Zuzana. Les sections lycéennes tchécoslovaques et tcheques en France 1920-2009. Romanica Olomucensia. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, roč. 21, č. 2, s. 175-183. ISSN 1803-4136. info
- REZNIKOW, Stéphane. Frankofilství a česká identita 1848-1914. Translated by Alena Lhotová. 1. české vyd. V Praze: Univerzita Karlova, 2008, 561 s. ISBN 9788024614373. info
- HORSKÁ, Pavla. Sladká Francie. Praha: Lidové noviny, 1996, 155 s. ISBN 80-7106-137-9. info
- HORSKÁ, Pavla. Prague-Paris. Praha: Orbis, 1990, 157 s. ISBN 80-235-0015-5. info
- Výukové metody
- Přednáška : 1. Organisation internationale de la Francophonie – místo České republiky v Mezinárodní organizaci Frankofonie. 2. vývoj výuky francouzštiny na českých školách a frankofonního školství v českých zemích 3. současná školská politika v oblasti výuky jazyků v ČR ve srovnání s některými evropskými zeměmi. 4. výuka francouzštiny v současném školském systému ČR. 5. bilingvní česko-francouzské sekce na gymnáziích v ČR 6. české sekce na francouzských lyceích. Seminář : seminář bude zaměřený na seznámení s metodologií využití dotazníkového výzkumu při zpracování seminární práce na dané téma.
- Metody hodnocení
- Závěrečná ústní zkouška z probíraných témat, účast na dotazníkovém výzkumu, krátké exposé. Podmínkou připuštění ke zkoušce je aktivní účast ve výuce (80%).
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Výuka probíhá každý týden.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/FJ0B750