AJ22083 Stylistika: Jazyk v médiích

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 3 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 15:50–17:25 G32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims to investigate the linguistic aspects of media communication with a particular focus on analysis of printed news texts. The topics will include the specific constraints of mass media communication; the role of news values in the process of selection of news items and their mediation by means of language; the structure of news articles; cohesion and coherence in news texts and their role as regards the choice of lexical items and syntactic structures; the recommendations issued by media corporations (e.g. the BBC) to its journalists and correspondents about the 'proper style' of their stories, etc. The core textbook is Fowler's Language in the News, which will be supplemented by topical studies in the discourse analysis of media (news) texts, e.g. the function of headlines from the point of view of the relevance theory; gender bias and stereotypes in news reporting; reporting on ethnic minorities, etc. At the end of the course, students will have a clear overview of the major linguistic approaches to the study of media discourse and will be able to independently apply them.
Osnova
  • The course will cover the following issues (not necessarily in this order). A week-by-week syllabus will be discussed at the first meeting. Mass media communication - models, constraints. The make-up of a story: structural and linguistic (lexis and syntax). News values and their linguistic manifestation. Stereotypes. News as stories, news schemata. The discursive gap - conversational style in newspaper reporting. Lexical choices, semantic fields, overlexicalization. Lexical chains, role of quantification. Women's maganizes, synthetic personalization.
Literatura
    povinná literatura
  • Durant, Alan and Marina Lambrou. Language and Media: A Resource Book for Students (Routledge English Language Introductions), 2009. ISBN 978-0521670395.
    neurčeno
  • FOWLER, Roger. Language in the news : discourse and ideology in the press. London: Routledge, 1991, x, 254. ISBN 0415014182. info
  • BELL, Allan. The language of news media. Oxford: Blackwell, 1991, xv, 277 s. ISBN 0-631-16435-9. info
  • DIJK, Teun Adrianus van. News as discourse. Hillsdale: Lawrence Erlbaum associates, 1988, viii, 200. ISBN 0805808280. info
  • REISIGL, Martin a Ruth WODAK. Discourse and discrimination : rhetorics of racism and antisemitism. 1st pub. London: Routledge, 2001, xiv, 298 s. ISBN 0-415-23149-3. info
  • CRYSTAL, David a Derek DAVY. Investigating English style. 1st pub. London: Longman, 1969, xii, 264. ISBN 0582522129. info
Výukové metody
Seminars. Class discussions. Students' presentations on selected studies. Analysis of current material from the media.
Metody hodnocení
Active participation at seminars - reading must be done in advance. Mid-term test and/or written test at the end in which students prove their knowledge of assigned reading + an analytical essay on a topic of one's choice.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/category.php?id=5
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2016, jaro 2019, jaro 2020.