FF:AJ04003 Úvod do literatury II - Informace o předmětu
AJ04003 Úvod do literatury II (seminář)
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. (plus 1 za zk). Ukončení: zk.
- Vyučující
- Velid Beganović, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Juhasová (přednášející)
Mgr. Alexandra Koudelová Stachurová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Patrik Míša (přednášející)
Mgr. Alžběta Rubinatti (přednášející)
Mgr. Eva Valentová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ04003/01: každé liché pondělí 12:30–14:05 K23, A. Koudelová Stachurová
AJ04003/02: každou lichou středu 14:10–15:45 G31, V. Beganović
AJ04003/03: každé liché pondělí 7:30–9:05 G31, A. Rubinatti
AJ04003/04: každé liché pondělí 14:10–15:45 G31, P. Míša
AJ04003/05: každé liché pondělí 9:10–10:45 G31, E. Valentová - Předpoklady
- AJ04001 Úvod do literatury I && NOW( AJ04002 Úvod do literatury II předn. )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, B-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-FI) (3)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GE)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GK)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Cíle předmětu
- The series of seminars complements the lectures series Introduction to literature II. It provides a space for students to reflect on the lecture topics, to gain a deeper understanding of how literature works, to learn to critically analyze literary texts, and also to write about them in an academic fashion.
Course objectives:
1. To learn the methods of conducting library research and working with primary and secondary sources.
2. To acquire the techniques needed for literary analysis and writing academic essays.
3. To refine critical thinking about literature and achieve a deeper understanding of how literature affects us and how it enriches our perception of the world. - Osnova
- 1. Modern Irish Drama: Oscar Wilde, The Importance of Being Earnest; Chapter 2 “Oscar Wilde–The Artist As Irishman” from Inventing Ireland by Declan Kiberd, pp. 33-50. Response paper 1 (upload to ELF before the class begins; late submissions will lose 2 points)
- 2. The Bloomsbury Group: virginia Woolf, Mrs. Dalloway; Chapter 1 “Civilization and ‘My Civilisation’: Virginia Woolf and the Bloomsbury Avant-Garde” from Virginia Woolf and the Bloomsbury Avant-Garde by Christine Froula, pp.1-34. Response paper 2
- 3. American Modernism: T.S. Eliot, Wateland. Response paper 3
- 4. Post-war Drama: Harold Pinter, The Birthday Party; Martin Esslin, “The Significance of the Absurd”, The Theatre of the Absurd, Garden City, N.Y.: Anchor Books, 1961, pp. 399-429. Response paper 4
- 5. Literary Postmodernisms: Joseph Heller, Catch-22; John Barth, “The Literature of Replenishment”. Response paper 5
- 6. Postcolonial Literatures in English: Salman Rushdie, Midnight's Children. Response paper 6.
- Literatura
- WILDE, Oscar. The importance of being earnest. [S.l.: s.n., 276 s. info
- Virginia Woolf and the Bloomsbury avant-gardewar, civilization, modernity. Edited by Christine Froula. New York: Columbia University Press, 2005, xvii, 428. ISBN 0231134444. info
- KIBERD, Declan. Inventing Ireland : the literature of the modern nation. London: Vintage, 1996, xvi, 719. ISBN 009958221X. info
- WOOLF, Virginia. Mrs. Dalloway. Edited by Elaine Showalter - Stella McNichol. Harmondsworth: Penguin Books, 1992, liv, 231 s. ISBN 0-14-018569-0. info
- ESSLIN, Martin. The theatre of the absurd. 3rd ed. Harmondsworth: Penguin Books, 1980, 480 s. ISBN 0-14-013728-9. info
- PINTER, Harold. The birthday party ; and, The room : two plays. Rev. ed. New York: Grove Press, 1968, 116 s. info
- HELLER, Joseph. Catch-22. New York: Dell Publishing, 1962, 463 s. info
- Výukové metody
- The seminars consist of group and class discussions of the given texts. Students write response papers, participate in discussions, learn the skills of academic writing.
- Metody hodnocení
- Students must prepare for all classes, especially for the seminars. The assigned texts must be read before the class so that students can engage actively in discussions and other continuous assessment. Written assignments must be submitted in the correct format and on time. 1 credit (zápočet) is given at the end of the lecture series, 2 credits for the exam at the end of the seminar series. Final mark: class performance 20%; response papers 30%; final research paper 50%. Points out of 100; 60% pass/fail line. Evaluation scale: A 100-85; B 84-80; C-79-75; D-74-70; E 69-60; F (fail) 59-0.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- AJL14102 Anglická literatura 1700-1830: od augustovců po romantismus
(AJL01002 || AJ01002) && (AJL04003 || AJ04003) - AJL14103 Anglická literatura 1830-1920: od viktoriánského období po modernismus
(AJ01002 || AJL01002) && (AJ04003 || AJL04003) - AJL15103 Americká literatura 3: 1960 do současnosti
(AJL01002 || AJ01002) && (AJL04003 || AJ04003)
- AJL14102 Anglická literatura 1700-1830: od augustovců po romantismus
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/AJ04003