FF:DVQ047 Anglické drama - Informace o předmětu
DVQ047 Anglické drama období restaurace a 18. století
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Filip Krajník, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:10–15:45 G01
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky a stěžejními díly anglického dramatu období restaurace (1660-1737) a jeho dozvuků během 18. století. Během seminářů budeme zkoumat bohatost a rozmanitost divadla, jež někteří soudobí kritici zatracovali jako nanejvýš prostopášné a nemravné. Přestože v tomto období vznikala i díla jiných žánrů (s nimiž se rovněž seznámíme), stěžejní náplní anglického dramatického kánonu 2. poloviny 17. století byly komedie, mnohdy označované za první moderní. Předmětem našeho zájmu bude, jakým způsobem tyto hry přispěly k vývoji tohoto žánru. Jednotlivé semináře budou založeny na diskuzích o konkrétních dílech a o tom, jak restaurační dramata reflektují a utvrzují či podkopávají dominantní společenské, morální a kulturní normy své doby. Důležitým prvkem kurzu bude diskuze o vztahu mezi rozebíranými hrami, o kontinuitě i inovacích v rámci jednotlivých žánrů a v neposlední řadě o pozdějších adaptacích některých rozebíraných her. Po absolvování kurzu by studenti měli 1) chápat principy, techniky a témata raně novověkých komediálních žánrů; 2) chápat literární vývoj a rozmanitost dramatu tohoto období a kriticky zhodnotit příslušný společenský a kulturní kontext; 3) být schopni aplikovat příslušné kritické metody během diskuzí o jednotlivých hrách.
- Osnova
- 1. Úvod o anglickém restauračním období a divadlu
- 2. William Wycherley: Venkovská panička (1675)
- 3. William Congreve: Láska za lásku (1695); Tak to na tom světě chodí (1700)
- 4. John Gay: Žebrácká opera (1728); Bertolt Brecht: Žebrácká opera (1928); Václav Havel: Žebrácká opera (1972)
- 5. Oliver Goldsmith: Pokořila se, aby zvítězila (1773)
- 6. Richard Brinsley Sheridan: Škola pomluv (1777)
- 7. George Farquhar: Verbíř (1706); Bertolt Brecht: Bubny a trumpety (1955); Timberlake Wertenbakerová: Dobro naší země (1988)
- 8. Thomas Otway: Zachránění Benátek (1682)
- 9. John Vanbrugh: Diamantový náhrdelník (1705)
- 10. George Farquhar: Galantní lest (1707)
- 11. Richard Brinsley Sheridan: Kritik (1779)
- 12. Georger Etherege: Muž podle módy (1676); Stephen Jeffreys: Libertin (1994) (Alternativně: John Gay: Tři hodiny po svatbě (1717); Richard Brinsley Sheridan: Rivalové (1775))
- Literatura
- povinná literatura
- BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 1999, 948 s. : i. ISBN 80-7106-364-9. info
- Výukové metody
- Diskuze v hodinách, krátké studentské prezentace.
- Metody hodnocení
- Povinná je aktivní účast (formou diskuze a krátkých referátů), maximálně 2 neomluvené absence; forma zkoušky je ústní pohovor.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/DVQ047